Loading...
Kostel sv. Karla Boromejského v Antverpách byl vystavěn v letech 1614-1621 pro jezuitský řád, roku 1773 byl uzavřen. V roce 1779 byl znovu zasvěcen sv. Karlu Boromejskému. Byl vůbec prvním kostelem na světě, zasvěceným zakladateli řádu, sv. Ignáci z Loyoly. V letech 1617-1618 pro něj přední antverpský malíř Petra Paula Rubens namaloval dvojici oltářních obrazů. Byl také pověřen zakázkou na nástropní malby, pro něž zhotovil návrhy, přičemž realizace byla dílem jeho žáků, např. A. van Dycka. V roce 1718 byl strop hlavní lodi včetně 39 zmíněných maleb, jež kostel proslavily, zničen požárem. Jan Pieter van Baurscheidt st. zrestauroval poškozené části podle původních plánů a skic, které se zachovaly a jsou dnes uloženy v různých uměleckých sbírkách po celém světě. Roku 1773 byl jezuitský řád zrušen a chrám uzavřen. K jeho znovuotevření došlo v roce 1779, zasvěcen byl pak nově sv. Karlu Boromejskému a od začátku 19. století byl využíván jako farní kostel. Během holandské nadvlády předcházející vyhlášení nezávislosti Belgie v roce 1830 byl barokní interiér zbaven dekorací kvůli přeměně na protestantský kostel. Až rekonstrukce v 80. letech 20. století vrátila chrámu jeho barokní nádheru. Kromě Rubensových děl můžeme v honosném interiéru obdivovat práce malířů Gerarda Segherse, Daniela Segherse či Cornelise Schuta. Působivá vstupní fasáda kostela je vyšší než samotná stavba, byla inspirována římským chrámem Il Gesu, mateřským kostelem jezuitského řádu, postaveným o čtyři dekády dříve. Také její bohatá výzdoba se částečně připisuje Rubensovi. Za hlavním oltářem je velká skříň, která ukrývá čtyři různá plátna. Díky důmyslnému systému kladek mohou být obrazy měněny v průběhu roku podle jednotlivých liturgických období. Dvě z originálních Rubensových maleb byly zabaveny rakouskou císařovnou Marií Terezií roku 1776. Působivé umělecké vybavení chrámu dále zahrnuje dlouhé řady řezbovaných zpovědnic s figurami andělů. Reliéfy na dřevěných panelech obložení stěn zachycují scény ze života dvou předních řádových světců, sv. Ignáce a Františka Xaverského. Kaple zasvěcená Panně Marii na pravé straně kostela je bohatě vyzdobena mramorem a malířskými i sochařskými díly. Malba Nanebevzetí Panny Marie, kopie podle Rubense, je vystavena za oltářem. Také zde byl originální Rubensův obraz odvezen pro císařovnu Marii Terezii Reliéfní štukovou výzdobu klenby také navrhl P. P. Rubens. Některé části chrámu jsou otevřeny jen v určitých dnech, např. sakristie, kde jsou uložena vzácná liturgická roucha a textilie ze 17. a 18. století. Věž kostela pochází z období mezi léty 1617-1721 a není z prostoru před hlavní fasádou viditelná. Celkově je dnes kostel obestavěn řadou budov, které jej ukrývají před zraky méně pozorných turistů.