Loading...
K nejčastějším památkám barokního období v našich končinách patří sloupy, kterým se říká morové. Nemusely nakonec vždy připomínat nějakou epidemii, ale stavěly se i po překonání nějaké jiné pohromy.
V drtivé většině se stavěly na oslavu vlastně těch nejdůležitějších svatých a to rovnou Pánaboha a nebo Bohorodičky. S Pannou Marií to bylo jednodušší, ta vlastně byla jediná, takže se buď zpodobňuje jako Vítězná, nebo Královna nebes (to pak mívá v náručí malého Ježíška).
S Všemohoucím to bylo trošku komplikovanější, podle církevního dogmatu vlastně Bůh není jeden, ale rovnou tři. No přesněji se vyskytuje ve třech podobách a bývá znázorňován ve všech podobách potom naráz. My ateisté v tom máme asi trošku hokej, věřící prostě věří. Ač jsme se tedy učili, že křesťanství je náboženství monoteistické (oni si to mnohobožství převedli na zástup svatých, kteří se pak u Pánaboha přimluví).
Ale zpět k tématu, zpodobnění na pamětních sloupech se tak vyskytovalo ve formě Svaté (nebo Nejsvětější) Trojice. Pokud byla lokalita, kde sloup stál, vznikaly zpodobnění vskutku velkolepá (Olomouc), chudší oblasti musely vystačit s jednodušším provedením. Vcelku často tak potkáváme pamětní sloupy ve formě jednoduchého sloupu (většinou na nějakém kvádrovém podstavci) s vrcholem, na kterém trůní Bůh Otec, u kolen drží krucifix (Syn boží) a před tím se vznáší holubice (Duch svatý).
Velmi pěknou ukázku takového sloupu mají v Lanškrouně na náměstíčku u bývalého knížecího špitálu (původně stál u Horní brány) . Dílo je vytvořeno v první čtvrtině 18. století (chronogram 1720). Autor není známý, ale podle kvality provedení jde o možná nějakou významnější sochařskou dílnu, ne o místní zdroj.
Podle dedikačních nápisů na podstavci nechal dílo zhotovit Matěj Chmel. Místní měšťan, v té době primátor a navíc i císařský výběrčí cla. Jak známo, Lanškroun leží nedaleko zemské hranice Čech a Moravy a tak se zřejmě i zde vybíraly nějaké poplatky.
Celé dílo je umístěni na stupňovitém hranolovém podstavci. Spodní část nese nápisy v ozdobných kartuších. Podstavec pokračuje užším hranolem, v zadní části je nápis a chronogramem. Po stranách podstavce jsou reliéfy Panny Marie, sv. Jana Nepomuckého a sv. Floriána. Štíhlý sloup je v čele ozdoben skříženými ratolestmi s korunou a nápisem IHS. Sloup je zakončen korintskou hlavicí, která nese vrcholové sousoší. U nohou Boha Otce jsou dvě hlavy andělíčků.