Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Památník
Velké množství lisabonských památek i památníků vstupuje v současné době do čím dál širšího povědomí, ale právě monument, kterému je věnován tento článek, stále zůstává pro většinu návštěvníků města dobře skrytým tajemstvím. A přitom se jedná o památník, který se nachází v těsné blízkosti jediných dvou lisabonských staveb, které pronikly na prestižní seznam památek UNESCO. Oproti oběma těmto belémským stavbám z I. třetiny 16. století je však „náš“ památník přece jen o něco mladší. Slavnostně byl totiž otevřen až 15. listopadu 1991, a to tehdejším ministrem obrany Fernando Nogueirou.
První přelet jižního Atlantiku – tedy z Portugalska do Brazílie – se uskutečnil v roce 1922 a jeho aktéry byli námořníci - i piloti současně - Gago Coutinho a Artur de Sacadura Cabral. Není proto velkým překvapením, že tento památník tvoří kamenný obloukový sokl (beton obložený žulou), na kterém je posazena přesná dřevěná, nerezovou ocelí potažená, replika hydroplánu Fairey III B „Santa Cruz“, kterým byl tento přelet uskutečněn. Technická data tohoto stroje jsou: délka - 10,92 metru, rozpětí - 14.05 m, výška - 3,70 m, prázdná hmotnost – 1.300 kg, plná hmotnost – 2.500 kg a cestovní rychlost – 115 km / hod. V interiéru letounu jsou umístěny bronzové busty obou letců, které vytvořil sochař Domingos Soares Branco.
Památník je součástí belémské zahrady Jardim da Torre de Belém. Jeho podobu navrhli architekti Eduardo Martins Bairrada a Leopoldo Soares Branco. Vedle samotného památníku se nachází další kámen, který je jeho součástí a na kterém jsou uvedena zmíněná technická data letadla i mapa celé trasy přeletu.