Mosty
Turistické cíle • Památky a muzea • Muzeum
Když se před čtyřmi léty otevíralo ve Vikýřovicích Muzeum Silnic, jednalo se o celkem skromnou expozici v jednom křídle bývalého statku, později garážového objektu Okresní správy silnic Šumperk. Nicméně již tehdy avizovali muzejníci, že není dobudováno.
Koncem roku 2013, tedy slavnostně až na začátku letošního roku bylo otevřeno jižní křídlo statku s expozicí věnovanou podnikatelskému rodu Kleinů z Loučné (Vízemberku) a na Sobotíně.
Již tehdy se rýsovala i poslední část muzea v západním křídle.
Od července (přesněji tehdejší muzejní noci) je tedy přístupná expozice věnovaná mostnímu stavitelství. Vcelku logicky až na malou výjimku (vlastně dvě) v muzeu žádný skutečný most nenajdeme. Přece jen mosty jsou stavby prostorově poněkud převyšující možnosti i té největší výstavní haly. S historií a technikami mostního stavitelství se tak seznámíme spíše na obrazových panelech a na modelech všemožných konstrukcí. Návštěvník nakonec může obdivovat i práci samotných modelářů, kterou věnovali ztvárnění velkých předloh. Exponáty nejsou jen majetkem šumperského muzea, najdeme tu zápůjčky i z jiných institucí, které se zabývají technikou (Národní technické muzeum Praha), i muzeí vlastivědných (Litovel).
Jednou ze zmíněných výjimek je část konstrukce slavného ženijního mostu. Jde o systém Bailey (Bailey Bridge). Konstrukce navržená ve 40. letech minulého století se uplatnila během válečných operací, jako skvělá náhrada vybombardovaných přechodů přírodních překážek a umožnila spojencům rychlejší postup př válečných operacích. Řada mostů v podobě náhrady zůstala na svých místech i po řadu let po skončení válečných operací. I v poválečných dobách systém přejala systém v malých obměnách řada států pro potřeby nejen ženijního vojska, ale i pro potřeby náprav přírodních pohrom. Mosty tohoto systému věnovala i organizace Unra pro rekonstrukci komunikací u nás, jednu z realizací dosud stojícího mostu můžeme vidět na Sázavě nedaleko městečka Kácov.
Druhou zmíněnou výjimku je venkovní prostor bývalého parkoviště silničních strojů u muzea. Tam se uchovávají některé příhradové konstrukce spíše menších mostů z okolí Šumperka. Povětšinou by to měly být původní výrobky železáren v Sobotíně.
Po otevření třetí expozice je tedy Muzeum Silnic víceméně hotové, dá se říci že cena základního vstupného 50,- Kč není za nabídku vůbec přemrštěná. Kromě stálých expozic probíhají celkem pravidelně tématické výstavy (do konce roku výstava o nedokončené dálnici na Moravě: Vídeň-Brno Vratislav, do února 2015 výstava modelových autíček, „angličáků“).