Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Socha
Ve dnech 23. dubna až 4. října 2015 se návštěvníkům olomouckého Arcidiecézního muzea nabízí mimořádná příležitost „si sáhnout“ na unikátní gotickou sochu, patřící k tzv. krásnému slohu. V kapli sv. Jana Křtitele je totiž v této době představena široké veřejnosti Křivákova Pieta. Vzhledem k tomu, že toto významné dílo prošlo v letech 2013 a 2014 komplexní restaurací, je zařazeno do série tzv. restaurátorských výstav. Hned na úvod si můžeme prozradit, že Křivákova Pieta připomíná tu Michelangelovu, vatikánskou. V obou případech je totiž Panna Marie zpodobněna ne jako trpící starší žena, ale jako krásná mladá dívka. Křivákova Pieta je považována za jednu z nejkvalitnějších českých gotických soch vůbec a pochází z naší matičky stověžaté. S největší pravděpodobností totiž vznikla v devadesátých letech 14. století a v některé prestižní pražské dílně. A proč Křivákova? Protože pochází ze sbírky olomouckého kanovníka a dómského faráře Petra Křiváka. Ten ji pak v roce 1951 daroval olomoucké katedrále sv. Václava a od roku 2005 je – coby zápůjčka – součástí expozice Arcidiecézního muzea v Olomouci.
Kromě samotné Piety se na výstavě z informačních tabulí dozvíte mnoho podrobností o průběhu náročných restaurátorských prací, díky kterým byla např. objevena původní polychromie. Maruška tak přišla o svůj nepůvodní modrý plášť a po postupném odkrytí gotických barev změnila svou podobu celá socha. Dnes bychom ji tedy měli vidět stejně, jako její tvůrce na konci 14. století.
Zajímavý je také způsob, jakým bylo „odhaleno místo činu“, tedy lokalita, kde tato pozoruhodná socha vznikala. Při analýze opuky, ze které je Pieta zhotovena, bylo prokázáno, že kámen pochází ze zaniklých lomů mezi pražským Strahovem a Bílou Horou. A protože tento materiál musí být zpracován co nejdříve po svém vytěžení a není možné jej přepravovat na větší vzdálenosti, předpokládají odborníci, že Křivákova Pieta byla zhotovena v Praze. A téměř jistě v dílně, ze které pochází také vysoce ceněná Pieta z bavorského kláštera Seeon.
Opuková Pieta, pocházející z let 1390 až 1400, je vysoká 74 centimetrů a dochovala se téměř kompletní. Pouze spodní část nohou Krista – tedy lýtka a chodidla – jsou už dnes jen dřevěná. Toto poškození vzniklo pravděpodobně nešetrnou manipulací již v období husitských válek. V té době byl také možná původní Mariin bílý plášť se skvrnami od krve přetřen modrou barvou.
Vzácná a tajemná (o jejím původu se totiž nedochovaly vůbec žádné písemné zprávy) Křivákova Pieta, o které se říká, že patří k nejkvalitnějším dochovaným sochám vzniklých v rámci umění krásného slohu v celé Evropě, je z podnětu olomouckého Muzea umění zapsána od roku 2007 na seznam kulturních památek ČR a pro skutečné nadšence připravilo AMO Olomouc velmi zajímavou publikaci o historii této krásné sochy, s hlavním zaměřením na průběhu jejího restaurování v letech 2013-2014 i 2005.