Olomouc - měšťanský dům s muralem
Turistické cíle • Měšťanský dům
Zajímavých měšťanských domů s dlouhou historií je v hanácké metropoli více než dost, ale jen některé zaujmou na první pohled svou „nevzhledností“. Jeden takový najdeme na Denisově ulici a jeho negativní hodnocení je v tomto případě více než nespravedlivé. Budova má totiž smůlu v tom, že spolu s Muzeem moderního umění ohraničuje proluku, která vznikla před dlouhými lety stržením pěti dalších domů. Řadový dům se díky tomu stal krajním a jeho na cihlu obnažená boční zeď tak připomíná spíše Norimberk na konci II. světové války. A aby to tolik nebilo do očí, někdo na tu zeď něco provizorně nastříkal …
Pravda je ale, samozřejmě, někde trošku jinde. Když se na tento dům s olomouckou adresou Denisova č.p. 291/35 podíváte pozorněji, zjistíte, že je naopak docela půvabný a velice zdobný. Navíc se jedná o hodnotnou pozdně barokní budovu s gotickými sklepy a dvěma dvorními klasicistními křídly s pavlačemi. A ty nastříkané postavy jsou vlastně uměleckým dílem zvaným mural, což je vlastně krátkým cizojazyčným označením pro velkoplošnou nástěnnou malbu. K té se ovšem vrátíme až v závěru článku ...
Tento dům se sedlovou střechou je dvoupatrový, podsklepený a zvýšený půdním polopatrem. Sklepy jsou zaklenuty gotickou valenou nebo cihlovou valenou klenbou s trojúhelnými výsečemi a valenou klenbu najdeme i v průjezdu. Ostatní prostory jsou většinově zaklenuty valenými segmentovými klenbami a patra jsou plochostropá. Zajímavý je dvorní přístavek, který je v přízemí i v patře otevřený půlkruhovými arkádami s předloženým schodištěm. Dvorní fasády jsou jednoduché, pouze nad vjezdem je umístěna obdélníková nika se zachovanou pozdně barokní štukou s motivy akantových listů a rokaje. Pozornost zaslouží také vnitřní klasicistní schodiště.
Uliční fasáda je neobarokní, čtyřosá a z roku 1879 pocházející. Vjezd do průjezdu tvoří klasicistní portál s polosloupy, hlavicemi a zdvojenou římsou. Ve cviklech jsou umístěny věnce se stuhami. Vstup do obchodu a portály v přízemí ohraničuje štukové ostění. Přízemí od patra odděluje profilovaná římsa. Okna I. patra rámují sloupy s volutovou hlavicí, na které navazuje dvojitý architráv s římsou, zdobený girlandami, vejcovci a akantovými listy. Okna II. patra zdobí profilované ostění s volutami, nesoucími dvojitou římsu. Podokenní parapet je ozdoben akantovým vlisem s hlavou uprostřed. Zdvojená okna III. (polo)patra rozdělují polosloupy s vejcovcovými hlavicemi. Mezi těmito okny jsou umístěny kruhové reliéfy s antickými výjevy a uprostřed erb s páskovou výzdobou. Fasáda pater je navíc rozčleněna horizontální rustikou s krajním štukovým kvádrováním. Za pozornost stojí také monumentální korunní římsa, která je zdobena věnci s girlandami a vejcovcem.
Již zmíněnou velkoplošnou malbu nebo-li mural vytvořili v různých letech dva umělci. Král Eduard VII. se selfie tyčí je dílem Portugalce známého jako Mr. Dheo a vznikla v rámci akce Street Art Festival 2015. V roce 2019 krále doplnila slavná vědkyně Marie Curie – Skłodowská. Autorem jejího portrétu je Dalibor Vybíral alias Oliver Heller.
Popisovaný měšťanský dům byl mezi naše chráněné kulturní památky zapsán hned v květnu roku 1958. Od dubna roku 1971 je pak součástí zdejší památkové rezervace a od prosince roku 2000 i tzv. Nárazníkové zóny statku světového dědictví.