Olomouc – most Václava Rendera, SO 03.2
Nový most přes Moravu na Masarykově třídě slouží olomoučanům od června roku 2022. Pojmenování po císařském architektu, sochaři a kameníku se město hlásí k odkazu významného barokního umělce, i díky kterému se Olomouc dostala na prestižní seznam Unesco.
Nový most železné konstrukce nahradil starší železobetonový most, který dlouhá léta stál na stejném místě. Stavbu nového si vynutil nejen technický stav původního, ale i fakt, že řeka Morava dostává v této části hanácké metropole úpravy v podobě rozšíření koryta a výstavby nových náplavek, které poslouží v době normálního vodního stavu i k oddychovým aktivitám.
Výstavba mostu začala v září 2020. Nová konstrukce byla umisťována za částečného provozu původního mostu, který díky faktu, že byl rovněž dvoudílný, umožnil provoz alespoň po části původní stavby. Stavba mostu probíhala zajímavým způsobem. Po přípravě části staveniště, byla přes řeku vysunuta podpůrná konstrukce nízkého profilu, na kterou byla po té nasunuta hlavní mostní konstrukce. Ta po přesunutí byla provizorně ukotvena na novém místě, spodní konstrukce byla vysunuta a mostní díl pak spuštěn na krajní podpěry a pilíře na náplavkách. To se zopakovalo i na druhé části mostu. Nejprve se umísťovala jižní konstrukce, po té severní. Samotná mostní konstrukce byla na podpůrnou část vysouvaná hydraulickým pístním systémem, což byl rovněž netradiční stavební postup. Do prvně instalované části musely být přemístěny i inženýrské sítě, které starší most nesl.
Hlavní část mostu tvoří ocelové oblouky se závěsy, které nesou zavěšenou vozovku. Oblouky u středu soumostí jsou vytvořeny jako dvojité s nižším obloukem ve směru západním (k centru města), druhý vyšší je směrem k nádraží. Krajní pohledové oblouky jsou jednoduché. Díky zvlněnému efektu středních oblouků místní pojmenovali konstrukci na „rejnoka“.
O novém mostu se uvažovalo při přípravě protipovodňových opatření v roce 2014, první řešení se nesetkalo s příznivým ohlasem, pročež byla vyhlášena architektonická soutěž.
Osloven byl ateliér DRNH a Antonín Novák (tehdy architekt roku). Odlehčený návrh dostal zelenou a projektová příprava zabrala další rok 2015. Další období bylo zaplněno přípravnými pracemi, výrobou konstrukce apod.
Stavba samotného mostu přišla na cca 100 mil. Kč, nevšední konstrukce je dílem italské firmy Maeg Montervachi. Most je dlouhý 63,3 m, šířka 26,3 m, výška nad dnem Moravy 7,65 m. Široké koryto pod mosty je spočítáno na průtok 380leté vody což je cca 650m3/s.