Osudy panelárny v Předměřicích nad Labem
O výstavbě panelárny bylo rozhodnuto královéhradeckým KNV po přijetí usnesení o zprůmyslnění stavebnictví. Se zahájením stavby, jež bylsa vedena jako stavba mládeže, se začalo v roce 1957 a její budování probíhalo svižným tempem, protože již na podzim 1961 byl závod uveden do plného provozu, přičemž ještě během výstavby byl objekt rozšířen oproti původnímu plánu, přičemž již v únoru téhož roku vyrobila panely pro 35 bytů a bylo plánováno, že v polovině 3. pětiletky bude mít kapacitu 1 350 bytů. Všechny tyto práce však vzhledem k tlaku z vyšších míst si však vyžádaly několik nešťastných událostí, z nichž ta nejhorší se udála 22. prosince 1959, kdy došlo ke zřícení ještě nezatvrdlého betonového stropu a 3 mladí lidé byli usmrceni. Za zmínku však stojí rovněž nesprávné propočty technického zařízení a vůbec různé "omyly", nad nimiž se nadřízenými orgány zavíraly oči. V letech 1965-1967 pak prošel areál rekonstrukcí. Výsledkem všeho zmíněného se stalo navýšení objemu výroby, protože původně se počítalo s produkcí 38 000 m3 panelů ročně a přitom v plánu na rok 1977 se již počítalo s 71 000 m3. Samu výstavbu panelárny viděl zdejší obecní kronikář takto:
„Začátek stavby panelárny.
Tak zv. „louka“ mezi Labem a železniční drahou začínala od náhona a táhla se k Lochenicům. Náhon měl svůj začátek u betonového můstku v blízkosti splavu, protékal mlýnem a po dlouhé a složité cestě měl svůj konec v Březhradu. „Louka“ až dosud poskytovala svým majitelům seno a na podzim byla doménou kluků, kteří zde trávili své kratochvíle, když jim skončila škola. Hráli zde kopanou, pálili ohně, pásli kozy a husy. Červen tohoto roku byl začátkem velké přeměny těchto míst. Značné zásoby písku za Labem a potřeba urychlit výstavbu obytných domů v celé naší republice rozhodly využít louku jako stavebního místa pro továrnu na výrobu panelů. V červnu jsme viděli stavět novou silnici k továrně, úpravy terénu. Náhon u Labe ke mlýnu byl zasypán, ale přesto je nyní ještě delší než před tím. Jeho začátek byl posunut až k dalšímu můstku, do bezprostřední blízkosti malého háječku. Dělníci mu vyrobili nové koryto a dnes obtéká již hotovým korytem vynikající panelárnu.“
Závod byl postaven pro výrobu stavebních dílců krajové varianty KZD a betonového zboží, a to podle plánu Ing. Jaroslava Škalouda z Krajského projektového ústavu v Hradci Králové. Zařízení pro panelárnu pak bylo vyráběno zaměstnanci Závodů Vítězného února v Hradci Králové, ale u mnoha věcí docházelo ke zpoždění a odkládání původních termínů, protože chyběly součástky a materiály od subdodavatelů. Jako příklad můžeme jmenovat rozprostírací vůz, jenž měl být dokončen v dubnu 1960, ale hotový nebyl ještě v červnu téhož roku.
Později došlo k inovaci sortimentu panelárny a po rekonstrukci se začaly souběžně vyrábět stěny a příčky T06B a stropy 620. Od roku 1974 se rovněž produkovaly sloupy pro montovaný skelet MS71 a silniční panely jako doplňková výroba. Tato produkce se ukázala dobrou cestou, neboť přinášela závodu stále se zvyšující zisky. Zatímco v roce 1962 se vyrobilo materiálu za 13 milionů korun, roku 1968 to již bylo 30 milionů korun a v roce 1976 dokonce 52 milionů korun.
Souběžně se vzestupem produkce klesaly rovněž výrobní náklady a také mizely zprávy o nekvalitní výrobě panelů, jež byly zprvu dost časté. Nejvíce si těchto nedostatků povšimly Pozemní stavby Hradec Králové. V roce 1970 bylo např. u panelů pro dům typu T 06B vadných 91 % dílců a na každém byly v průměru 3 vady, o rok později činil roční průměr vad 78 %, ve 4. čtvrtletí již jen 47 %, ale pololetí roku 1972 ustrnulo na 43 %, ve 3. čtvrtletí bylo dokonce 57 % prvků vadných a ve 4. čtvrtletí 47 %. Teprve zásah ministerstva stavebnictví ČSR a dohoda, v níž byla obsažena povinnost odstranit většinu vad okamžitě, další do 1. října téhož roku a pouze některé vady, vázané zejména na dodávky nových forem, až v roce 1974.
V roce 1964 byl k závodu přičleněn delimitací také Správčický písník, jehož roční plán činil 220 000 m3 tříděného kameniva, z čehož téměř polovinu zpracovala sama předměřická panelárna a zbytek byl dodáván jiným subjektům. Od 1. ledna 1966 došlo ke změně řízení panelárny. Provoz byl rozdělen na čtveřici samostatných středisek: výrobu, písník, zámečnickou dílnu a kantinu. Ta hospodařila samostatně, měla vlastní plány objemu výroby, nákladů a dalších ukazatelů. Tento krok se ukázal v brzké době jako velmi výhodný, protože produktivita i ziskovost oproti minulosti vzrostly. Přesto podnik trápila řada věcí, z nichž nejzávažnějším problémem se stal nedostatek pracovníků a jejich fluktuace. O tom, jak vypadal podnik roku 1976, vypovídá obecní kronika takto:
„Závod je vybaven zařízením pro zhotovování armatur (stříhačky, rovnačky, ohýbačky, svářečky obloukové, odporové a v ochranné atmosféře CO2. Výrobní zařízení je osazeno vibračními stroji SVS 4 celkem 3 kusy, dále pak vozy rozprostíracími, příčně převážecími a mísírnou, která je osazena čtyřmi míchačkami C 500.
V závodě pracují věžové jeřáby, dále mostové jeřáby a další jednotlivé zvedací prostředky. Rovněž pásové hospodářství je rozsáhlé. Dopravu v závodě zajišťuje lokotraktor, traktor, buldozéry, nákladní automobil a multikára.“
V následujících letech mělo dojít k rozsáhlé rekonstrukci areálu, jež se měla týkat výstavby nové kotelny a vodního hospodářství. Tato akce však byla oproti původním plánům okleštěna. Počátkem 80. let 20. století se začala snižovat produkce závodu a na Správčickém písníku byly zahájeny rekultivační práce.
Rozhodnutím ministra výstavby a stavebnictví České socialistické republiky ze 23. června 1989 č. 13/1989 vznikl z původního národního podniku Prefa Pardubice (původní název zněl Východočeská Prefa a štěrkopísky) státní podnik, jenž byl zrušen bez likvidace rozhodnutím ministra průmyslu a obchodu č. 55/1999 ze 20. dubna 1999 a 26. května 2003 vymazán z obchodního rejstříku. Majetek, práva a závazky zrušeného státního podniku přešly na Fond národního majetku České republiky a od něj se areál dostal do soukromých rukou.
V roce 2001 navázala na tradici předchozí panelárny společnost PREFA PRODUKT s. r. o, jež tu produkuje stropní konstrukce, silniční panely, betonové prefabrikáty PLANEX, energokanály, rámové propustky, silážní žlaby a opěrné stěny GREFA. Od roku 2003 působí v areálu rovněž firma ENVISTONE, spol. s r. o., o níž se lze dozvědět více zde: http://www.envistone.cz.
„Začátek stavby panelárny.
Tak zv. „louka“ mezi Labem a železniční drahou začínala od náhona a táhla se k Lochenicům. Náhon měl svůj začátek u betonového můstku v blízkosti splavu, protékal mlýnem a po dlouhé a složité cestě měl svůj konec v Březhradu. „Louka“ až dosud poskytovala svým majitelům seno a na podzim byla doménou kluků, kteří zde trávili své kratochvíle, když jim skončila škola. Hráli zde kopanou, pálili ohně, pásli kozy a husy. Červen tohoto roku byl začátkem velké přeměny těchto míst. Značné zásoby písku za Labem a potřeba urychlit výstavbu obytných domů v celé naší republice rozhodly využít louku jako stavebního místa pro továrnu na výrobu panelů. V červnu jsme viděli stavět novou silnici k továrně, úpravy terénu. Náhon u Labe ke mlýnu byl zasypán, ale přesto je nyní ještě delší než před tím. Jeho začátek byl posunut až k dalšímu můstku, do bezprostřední blízkosti malého háječku. Dělníci mu vyrobili nové koryto a dnes obtéká již hotovým korytem vynikající panelárnu.“
Závod byl postaven pro výrobu stavebních dílců krajové varianty KZD a betonového zboží, a to podle plánu Ing. Jaroslava Škalouda z Krajského projektového ústavu v Hradci Králové. Zařízení pro panelárnu pak bylo vyráběno zaměstnanci Závodů Vítězného února v Hradci Králové, ale u mnoha věcí docházelo ke zpoždění a odkládání původních termínů, protože chyběly součástky a materiály od subdodavatelů. Jako příklad můžeme jmenovat rozprostírací vůz, jenž měl být dokončen v dubnu 1960, ale hotový nebyl ještě v červnu téhož roku.
Později došlo k inovaci sortimentu panelárny a po rekonstrukci se začaly souběžně vyrábět stěny a příčky T06B a stropy 620. Od roku 1974 se rovněž produkovaly sloupy pro montovaný skelet MS71 a silniční panely jako doplňková výroba. Tato produkce se ukázala dobrou cestou, neboť přinášela závodu stále se zvyšující zisky. Zatímco v roce 1962 se vyrobilo materiálu za 13 milionů korun, roku 1968 to již bylo 30 milionů korun a v roce 1976 dokonce 52 milionů korun.
Souběžně se vzestupem produkce klesaly rovněž výrobní náklady a také mizely zprávy o nekvalitní výrobě panelů, jež byly zprvu dost časté. Nejvíce si těchto nedostatků povšimly Pozemní stavby Hradec Králové. V roce 1970 bylo např. u panelů pro dům typu T 06B vadných 91 % dílců a na každém byly v průměru 3 vady, o rok později činil roční průměr vad 78 %, ve 4. čtvrtletí již jen 47 %, ale pololetí roku 1972 ustrnulo na 43 %, ve 3. čtvrtletí bylo dokonce 57 % prvků vadných a ve 4. čtvrtletí 47 %. Teprve zásah ministerstva stavebnictví ČSR a dohoda, v níž byla obsažena povinnost odstranit většinu vad okamžitě, další do 1. října téhož roku a pouze některé vady, vázané zejména na dodávky nových forem, až v roce 1974.
V roce 1964 byl k závodu přičleněn delimitací také Správčický písník, jehož roční plán činil 220 000 m3 tříděného kameniva, z čehož téměř polovinu zpracovala sama předměřická panelárna a zbytek byl dodáván jiným subjektům. Od 1. ledna 1966 došlo ke změně řízení panelárny. Provoz byl rozdělen na čtveřici samostatných středisek: výrobu, písník, zámečnickou dílnu a kantinu. Ta hospodařila samostatně, měla vlastní plány objemu výroby, nákladů a dalších ukazatelů. Tento krok se ukázal v brzké době jako velmi výhodný, protože produktivita i ziskovost oproti minulosti vzrostly. Přesto podnik trápila řada věcí, z nichž nejzávažnějším problémem se stal nedostatek pracovníků a jejich fluktuace. O tom, jak vypadal podnik roku 1976, vypovídá obecní kronika takto:
„Závod je vybaven zařízením pro zhotovování armatur (stříhačky, rovnačky, ohýbačky, svářečky obloukové, odporové a v ochranné atmosféře CO2. Výrobní zařízení je osazeno vibračními stroji SVS 4 celkem 3 kusy, dále pak vozy rozprostíracími, příčně převážecími a mísírnou, která je osazena čtyřmi míchačkami C 500.
V závodě pracují věžové jeřáby, dále mostové jeřáby a další jednotlivé zvedací prostředky. Rovněž pásové hospodářství je rozsáhlé. Dopravu v závodě zajišťuje lokotraktor, traktor, buldozéry, nákladní automobil a multikára.“
V následujících letech mělo dojít k rozsáhlé rekonstrukci areálu, jež se měla týkat výstavby nové kotelny a vodního hospodářství. Tato akce však byla oproti původním plánům okleštěna. Počátkem 80. let 20. století se začala snižovat produkce závodu a na Správčickém písníku byly zahájeny rekultivační práce.
Rozhodnutím ministra výstavby a stavebnictví České socialistické republiky ze 23. června 1989 č. 13/1989 vznikl z původního národního podniku Prefa Pardubice (původní název zněl Východočeská Prefa a štěrkopísky) státní podnik, jenž byl zrušen bez likvidace rozhodnutím ministra průmyslu a obchodu č. 55/1999 ze 20. dubna 1999 a 26. května 2003 vymazán z obchodního rejstříku. Majetek, práva a závazky zrušeného státního podniku přešly na Fond národního majetku České republiky a od něj se areál dostal do soukromých rukou.
V roce 2001 navázala na tradici předchozí panelárny společnost PREFA PRODUKT s. r. o, jež tu produkuje stropní konstrukce, silniční panely, betonové prefabrikáty PLANEX, energokanály, rámové propustky, silážní žlaby a opěrné stěny GREFA. Od roku 2003 působí v areálu rovněž firma ENVISTONE, spol. s r. o., o níž se lze dozvědět více zde: http://www.envistone.cz.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.260, 15.821)
Poslední aktualizace: 21.1.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Předměřice nad Labem
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Osudy panelárny v Předměřicích nad Labem
Předměřice nad Labem - pyrám - pískovcový rozcestník
Rozcestí
V prostoru křižovatky v severní části Předměřic se nalézá zajímavý pískovcový směrník - pyrám, který stále ukazuje směr: cesta do Lochenic, do Nedělišť.... Pyrám býval stavěn v křížení starých Císařských cest, jeho stáří tedy může být cca 150 let...
0.5km
více »
Předměřice nad Labem - park
Park
Přibližně v centru Předměřic, mezi obecním úřadem a sportovní halou, se nalézá místní park. Krom dřevěného altánu a laviček se zde nachází také pomník věnovaný vojínům, kteří padli v okolí Předměřic v průběhu bitv…
0.5km
více »
Předměřický jez - vodní elektrárna na Labi
Jez
Jez s elektrárnou u Předměřic není klasický turistický cíl, ale technická zajímavost, na kterou narazíme při projížďce, nebo procházce podél Labe.
Práce na vodním díle na Labi u Předměřic byly započaty již v roce…
0.5km
více »
Volnočasový areál na Správčáku s nafukovacím rájem pro děti a restaurací
Zábava, atrakce
V Předměřicích nad Labem kousek od Hradce Králové naleznete volnočasový areál Správčák pro celou rodinu. Při budování areálu se myslelo jak na děti tak dospělé.…
0.5km
více »
Tyršovy sady v Předměřicích nad Labem
Park
Původně se jednalo o zahradu, jež náležela k čp. 18, což můžeme vidět jak z I. vojenského mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1v…
0.6km
více »
Staré koryto řeky Labe u Předměřic nad Labem
Fotogalerie
Dříve se klikatila řeka Labe předměřickým katastrem úplně jinak než dnes, což můžeme vidět jak v I. vojenském mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikaci z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl…
0.7km
více »
Správčický písník
Rybník
Když se vysloví jeho jméno, tak snad není nikoho z Hradce Králové a jeho širého okolí, kdo by ho neznal, ať se jedná o milovníky vodních sportů a koupání, nebo o rybáře a rozličné nadšence přírody všeobecně. Jeho …
0.8km
více »
Olšovka
Potok
Tento potok, jenž nesl původní pojmenování Volšovka (podle na jeho břehu rostoucích olší, resp. podle olšovvky - semenné šišky), o délce více než 6 km a s plochou povodí 7,22 km2 vzniká na lukách pod Chlumem, kde …
1.3km
více »
Lochenice
Vesnice
Tato obec byla původně zvána jako Lochynice, teprve později se ustálil dnešní název. Tento nezvyklý název byl obci přisouzen podle lidové tradice od toho, že původní obyvatelé ještě neměli pěkně vypravená roubená …
1.4km
více »
Škola v Lochenicích
Dům, budova
Již v roce 1602 se v obci nacházela partikulární škola, na níž působili učitelé, kteří byli vysíláni přímo z Univerzity Karlovy v Praze. V roce 1684 byl zdejším kantorem Mikuláš Kapsář. Takových škol bylo tehdy v …
1.4km
více »
Lochenice - kostel narození Panny Marie
Kostel
Lochenice - Kostel Narození Panny Marie byl zmiňován již v r. 1350. Během husitských válek byl zpustošen a vyrabován. Ke konci 15. století byl opraven a opatřen zvony. Barokní přestavby se kostel dočkal v letech 1…
1.4km
více »
Dotřelův háj
Přírodní park
Z přírodních krás Správčic jsou nejvíce známá Ornstova jezera, ale dříve byl velkým pojmem rovněž tzv. Dotřelův háj, což byl rozsáhlý dubový porost, který navíc ukrýval řadu vzácnějších dřevin i rostlin. Ne nadarm…
1.4km
více »
V místa bitvy u Sadové - 23 km
Trasa
Popis trasy naleznete na adrese:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/XXXV-2s.htm
Další trasy naleznete také nahttp://ondra-pdvyv.wz.cz
Linka 615015 obsluhující zastávku Lochenice,,kostel není na celostátní verzi vyhl…
1.4km
více »
Fara v Lochenicích
Dům, budova
Hledání starých záznamů o Lochenicích je složitější v tom, že ve středověku nosila tato ves o trochu jiný název. V roce 1352, kdy byla jmenována jako Lochinicz, se z ní odvádělo 15 grošů papežského desátku. Stejně…
1.4km
více »
Kostel Narození Panny Marie v Lochenicích
Kostel
Existence farního kostela v Lochenicích byla poprvé zmíněna v popisu pražské diecéze z let 1344-1350, kdy náležel pod královéhradeckého dekana a archidiakona. Ve 14. století pak byl opatřen zvláštním plebánem. Pod…
1.4km
více »
Ornstova jezera
Jezero
Řeka Labe měla mezi Předměřicemi nad Labem a Věkošemi vedle hlavního toku řadu meandrů a bočních ramen, z nichž se řada stala zanesením různými sedimenty slepými, což dokládá I. vojenské mapování z let 1764-1768 a…
1.4km
více »
Nový hřbitov v Lochenicích
Hřbitov
Původní pohřebiště bylo u kostela Narození Panny Marie, kam od roku 1781, kdy byl zrušen starý hřbitov na Mýtském podměstí (dnešním Slezském Předměstí), museli pohřbívat své zesnulé obyvatelé Slatiny, Ruseka, Piletic a Svinar. V roce 1823 zde byly pohřbeny oběti cholerové epidemie, kterých bylo celkem 16, a to ze stavení čp. 17, 21 a 100. O 10 let později byla u starého hřbitov…
1.4km
více »
Roháj
Louka
Toto místo na levém břehu Labe na pomezí Lochenic, Skaličky a Ruseka bývalo též nazýváno jako „Rozháj“ nebo „Pod strouhou“. Původně bylo kompletně zalesněné, později to byly lučiny, červená pole s naplaveninami a …
1.5km
více »
turistické rozcestí Lochenice - most
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u železného mostu u Lochenic ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po žluté značce ve směru Lochenice most -Neděliště, Rozběřice, Probluz a po značce červené ve směru Hradec Králové - Jeroměř, Kuks.
1.5km
více »
Lochenice - železný most
Most
Železný most přes Labe u Lochenic samozřejmě není klasický turistický cíl, ale tato téměř stoletá konstrukce stojí za vidění. Most byl postaven v roce…
1.5km
více »
Železný most přes Labe v Lochenicích
Most
Most přes Labe stával přibližně v těchto místech již od nepaměti, aby měly Lochenice spojení se Skaličkou a s dalšími obcemi na levém břehu řeky. Vždy však býval dřevěný a mnohdy podléhal zkáze díky častým povodní…
1.5km
více »
Jarní Ornstova jezera
Fotogalerie
Několik snímků Ornstových jezer, méně zasažené části královéhradecké přírody, jež byla sice ovlivněna již několikrát, a to již stavbou královéhradecké pevnosti v 18. století, tak novodobými zásahy v oblasti regula…
1.8km
více »
Rock for People startuje už ve čtvrtek! Do Hradce Králové se sjede na 600 umělců z celého světa
Tipy a novinky
Na 600 umělců, 130 koncertů, 50 představení či debat - to je historicky největší 27. ročník festivalu Rock for People, který již od tohoto čtvrtka promění na čtyři dny Hradec Králové v centrum kulturního života a nezapomenutelných zážitků. Festival, který vystoupal mezi první ligu i v rámci evropských festivalů, přiváží do Parku 360 světové hvězdy v čele s…
1.9km
více »
Hradec Králové - autodrom - CzechRing
Zábava, atrakce
Nový autodrom - multifunkční motoristický areál najdeme v části areálu bývalého vojenského letiště v Hradci Králové. Vznikl zde testovací a výukový polygon, místo motoristických srazů, akcí a závodů. Slavnostní ot…
1.9km
více »
Písník u Ruseku
Rybník
Písník, který se nachází mezi Ruskem a hradeckým letištěm, je vyhledávanou lokalitou k letnímu koupání. Písník je také revírem Českého rybářského svazu. Jižní, menší, část písníku je zarostlá rákosem. Severní a vě…
1.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - letecké muzeum
Muzeum
Hradecké letecké muzeum se nachází v areálu bývalého vojenského letiště. V expozici jsou k vidění legendární stíhací MiGy 15 a 21, bitevník SU 25 a vrtulníky Mi 2 a Mi 24. Provozovatel muzea je i provozovatelem Lé…
2.3km
více »
Hradec Králové - letiště
Letiště
Historie bývalého vojenské letiště v Hradci Králové spadá do období vzniku Československé republiky. Ve třicátých letech zde sídlila letecká škola, kterou prošla i budoucí ČS letecká esa 2. sv. války. Působení luf…
2.5km
více »
Komár u Ruseku
Zajímavost
Komár u Ruseku není žádný obtížný létající hmyz, ale je to označení pro naváděcí lokátor, který se nachází severovýchodně od Ruseku a přistávací dráhy Letiště. Dnes areál tohoto bývalého vojenského prostoru využívá Hradecký klub vojenské historie. Pomník, který je umístěn před budovo…
3km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks, MAPA
Trasy
Cyklostezka spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, Pevnost Josefov a kaple Zjevení Páně ve Smiřicích. Tato vybudovaná stez…
3.3km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
5.9km
více »