Porto – most krále Ludvíka I. (Ponte de D. Luís I)
Zřejmě nejznámější a nejfotografovanější stavbou i památkou Porta je – pro mnohé možná překvapivě - most. Most obloukový, železný, dvojpodlažní, zasvěcený vládci II. poloviny 19. století Ludvíkovi I. Portugalskému … a také až neskutečně krásný i fotogenický. Most celkově dlouhý více než 385 metrů a téměř 45 m vysoký (uvádí se hodnota 44,6 m, ale setkat se můžete i s informací o 60 m výšky). Most spojující dva břehy řeky Douro, nábřeží Ribeira s přístavištěm Rabelo i města Porto a Vila Nova de Gaia. Most, po jehož horní části jezdí metro i cyklisté a chodí chodci, zatímco v té spodní nahradí soupravy metra autobusy, auta a motorky. Most, jehož podobu navrhl Eiffelův spolupracovník, v Berlíně narozený Théophile Seyrig. A hned na úvod bychom si ještě měli prozradit, že most byl slavnostně otevřen v roce 1886 a že se svým rozpětím 172 metrů stal ve své době nejdelším mostem tohoto typu na celém světě. Náklady na jeho výstavbu tehdy činily nějakých 369.000 escudos, což je položka, kterou si asi málokdo z nás dokáže nějak představit a někam ji zařadit. Celková hmotnost 3.045 tun je tak nějak pochopitelnější …
Most Ludvíka I. byl postaven vedle staršího visutého mostu Ponte do Pensil, který již nestačil rostoucímu provozu a jehož zbytky najdeme při vstupu na dolní podlaží, a jeho otevření proběhlo ve dvou etapách. Ve zmíněném roce 1886 bylo totiž otevřeno jen „horní patro“ mostu, zatímco „přízemí“ si na svých „pět minut slávy“ muselo ještě více než rok počkat. Celá stavba přitom byla zahájena v roce 1881, což není špatné, když si uvědomíme, že vláda schválila jeho možnou stavbu teprve roku 1879. Původně sloužily obě patra mostu pěším i silniční dopravě, vyhrazení horního patra, které je i oblíbenou vyhlídkovou terasou, chodcům a lince D portského metra proběhlo teprve roku 2003. Již od roku 1982 je však most portugalskou národní památkou, označovanou jako kulturní dědictví, majetek veřejného zájmu a součást národního architektonického a archeologického dědictví. Přesto i dnes bývá občas tento most zaměňován s nedalekým jednopatrovým železničním mostem Dona Maria Pia.
V souvislosti se stavbou mostu Ponte Luís I je jistě zajímavé, že konkurenční návrh samotného Gustava Eiffela nebyl přijat, i skutečnost, že Seyringův návrh, který poměrně překvapivě zvítězil, podávala belgická společnost Société de Willebroeck. Pozoruhodný je také fakt, že most byl poprvé výrazněji renovován teprve v letech 2012 a 2013. V současné době se také řeší možnost zbudování závěsných chodníků pro pěší. Za zmínku stojí také to, že koleje se na horním patře mostu objevily poprvé v roce 1905 nebo to, že teprve k Novému roku 1944 zde došlo ke zrušení systému mýtného.