Rajnochovická lesní železnice
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Historie železničky
Železnička byla uvedena do provozu v roce 1905 a správcem byl jmenován lesní kontrolor Franz Niemeczek. Původně byla železnička navržena pro animální provoz. Avšak již v roce 1906 byla zakoupena parní lokomotiva prostřednictvím firmy Roessemann & Kühneman.
Přibližně do roku 1918 probíhal provoz na lesní železnici bez větších problémů. Postupem času však docházelo čím dál tím častěji k vykolejování lokomotivy zřejmě v důsledku zanedbání údržby tratě a také v důsledku extrémně lehké konstrukce železničního svršku (kolejnice o hmotnosti 7,2 kg/m), který nebyl pro zdejší těžký terén vhodný. Pravděpodobně v důsledku nějaké závažnější nehody došlo k zastavení lokomotivního provozu a k zavedení provozu animálního. Dne 25.6. 1921 byl provoz na lesní železnici zastaven definitivně. Lokomotiva, vozy a kolejivo byly odprodány arcibiskupskému lesnímu úřadu v Ostravici pro lesní železnici v Bílé. Určitou kuriozitou je přeprava Rajnochovické lokomotivy, která sice proběhla po vlastní ose, pokládáním krátkých kolejových polí před lokomotivu, ale ne vlastní silou, nýbrž pomocí animálního potahu až na nádraží v Rajnochovicích.
Zachovalé těleso železničky poskytuje dnes možnost pěkné vycházky, lépe je však vyjít od původního konce drážky, tedy od pily v Rajnochovicích, kde jsou stopy po bývalém tělese lépe patrné, než od původního začátku železnice nedaleko Podhradní Lhoty kde je vybudována v původním tělese asfaltová silnice.
Použitý zdroj: JOACHYMSTÁL, Jiří. Arcibiskupská lesní železnice v Rajnochovicích
Železnička v současnosti
Nápad obnovit alespoň část lesní železnice v Rajnochovicích byl oprášen v době, kdy se objevila možnost získání úzkorozchodných vozidel ze Žopské cihelny. Rozchod je tedy logicky volen podle rozchodu nabytých vozidel, ten činí 600 mm, přičemž původní arcibiskupská železnice z Podhradní Lhoty Do Rajnochovic měla rozchod 700 mm.
Společnost pro obnovu Rajnochovické lesní železnice má v úmyslu do budoucna obnovit (v podstatě znovu postavit) část železnice vedené v původním tělese v délce cca 1500 m. Začátek železnice bude veden od původního konce drážky, tedy přibližně od pily v Rajnochovicích.
V současné době podnikáme kroky k výstavbě železničky směrem k restauraci Ve Dvoře.
Otevírací doba, vstupné, kontakty
Železnička prozatím nejezdí nijak pravidelně, ale je možné se kdykoliv domluvit na svezení. Vstupné taktéž není specifikováno, je založeno na dobrovolnosti.
Pro domluvení na svezení vláčkem prosím kontaktujte Tomáše Hegara na tel. čísle 725 039 237, nebo e-mailem tomas.hegar@seznam.cz.
Podrobnější informace vč. fotografií naleznete na webových stránkách rajnochovicka.cz, facebook.com/rajnochovicka.