Loading...
Turistické cíle • Autobusová zastávka
18. ledna 2021 proběhne den D „naostro“. Oficiality sice již proběhly 14. 1. 2021 včetně tiskovky, takže diváci večerních zpráv se dozvěděli, že v Šumperku máme nový Dopravní terminál. Tak se správně nazývá soubor staveb v prostoru mezi vlakovým nádražím a dejme tomu Penny marketem v prostoru kolem ulice Jesenická. Co jsme se ve zprávách nedozvěděli, byl fakt jak proběhl raut nebo recepce, ale to se teď asi nesmí, takže pozvaní hosté a potentáti se asi museli najíst a opít soukromě.
Nejviditelnější a nejočekávanější součástí prostoru je masivní rekonstrukce autobusového nádraží, ale to je jen jednou ze součástí celého řešení. Budovat, spíše bourat se začalo před více než dvěma léty. To bourání se týkalo již minimálně využívaných skladů v prostoru vlakového nádraží. Už značně omšelé budovy měly svůj účel v dobách, kdy se po železnici dopravovalo více zboží než dnes. To dnes zvládají kamiony a nákladní auta rychleji a rovnou to zavážejí do obchodních center.
Po zbourání skladů se přikročilo i k uzavření autobusového nádraží, ale již před tím byly odstraněny obstarožní přístřešky nad jednotlivými nástupišti, které byl zejména v základových částech na pokraji životnosti a bezpečnosti (prostě zrezavěly).
Provizorní autobusák se přestěhoval na nedalekou ulici Fialovu (podél Sadů 1. máje, u kulturního domu). Je vcelku zajímavé, že zatímco na původním nádraží busů bylo cca 18 odjezdových stanovišť, na tom provizorním na to muselo stačit asi 6 (nebo 7?) stanovišť. Jen výstupní místo nebylo na Fialově ulici, ale na průběžné Jeremenkové (u „Hany“).
V podstatě nejrychleji viditelnou stavbou Dopravního terminálu je cyklověž pro 118 kol která je nejblíže vlakového nádraží. Podle ceníku na návodu k použití by cena pro úschovu měla být takřka symbolická, 5,- Kč. Slyšel jsem o případech, kde cenu nasadili dost vysoko, 20,- Kč. To sice nevypadá hrůzostrašně, ale kdo dojíždí celý měsíc k nádraží, už mu to hodí něco kolem 400,- Kč, ta stovka je snesitelnější.
Hned vedle cyklověže v místě bývalých skladů vyrostlo zcela nové parkoviště. Zhruba polovina prostoru je určena pro samotné autobusové nádraží jako odstavný prostor busů. Další část pak pro veřejnost a osobní automobilovou dopravu. Mohly by se sem přesunout i kolony taxíků, které občas zavazí před vlakovým nádražím.
Nejočekávanější částí Terminálu je zrekonstruovaný autobusák. Byla ponechána takřka původní dispozice čtyř krytých nástupišť, ale kupodivu poněkud ubylo jednotlivých odjezdových stanovišť, těch je celkem 13. Na nástupištích po třech. Ta třináctá je zvláštní zastávka ozdobená stylizovaným městským logem a má k ní zajíždět městská doprava. V místě souběžném s Jesenickou ulicí je vystavěna nová výpravní budova, kde by mělo být nějaké WC a čekárna. Výpravní budovu financovala společnost ČSAD Ostrava patřící do skupiny OSTRA (proto to logo). Pár polemik se sešlo nad faktem, že budova je smontovaná z buněk, ale pokud si uvědomíme, že autobusák je účelová stavba, na závadu to moc není.
Asi největší polemiku, ale i očekávání budí zastřešení nástupišť i výpravní budovy. V podhledových částech jsou střechy vyzdobeny stylizovaným M, což je součást městského loga a doplněno siluetami městských pamětihodností (radnice, divadlo, Geshaderův dům, kostely, rozhledna Háj). To zatím neviditelné skrývají vlastní střechy. Ty už jsou osázeny zatím neviditelnou zelení (tráva keře) a v parných měsících by měly zlepšovat klima na rozpálených plochách autobusového nádraží.
Náklady všech prací dosáhly zhruba 170 mil. Kč. Stavební práce zajistila společnost Terminál Šumperk, což je sdružení firem IMOS Brno, a.s. a PSN DS a.s. Projekt je dílem Cekr CZ s.r.o.
Autobusové nádraží má i svého patrona. Je jím římský bůh Merkur (nebo řecky Hermés, patron obchodu, cestování, ale i pošťáků apod.). Jeho socha střeží prostor nádraží o jihu, kudy míří spousta návštěvníků přijíždějících do Jeseníků. Nakonec Šumperk se rád pasuje do role „Brány Jeseníků“, takže kdo sem přijede autobusem, bude uvítán přeci je v důstojnějším prostředí.