Šumperk – nové autobusové nádraží
Turistické cíle • Autobusová zastávka
Téměř jako dárek od Ježíška dostalo šestadvacetitisícové severomoravské okresní město Šumperk nové autobusové nádraží. Jeho stavba byla oficiálně zahájena v květnu roku 2019 a první autobusy by odsud měly vyjet v pondělí 18. ledna 2021. Nový „autobusák“ nahradil stejnou stavbu z roku 1973 a vznikl v rámci rekonstrukce tzv. „přednádraží“, která současně zahrnovala také vybudování parkoviště pro osobní auta, odstavné plochy pro autobusy i stavbu cyklověže pro 118 kol. Přesněji řečeno se tedy jedná o rozsáhlou rekonstrukci, kdy se provoz autobusového nádraží vrací na původní místo téměř přesně po roce „provizorní odstávky.
V rámci vzniku nového autobusového nádraží zde byla postavena – rovněž nová - výpravní budova ČSAD Ostrava - OSTRA, která se však ihned stala terčem kritiky občanů města. Kdo její budování sledoval, nemohl se ubránit dojmu, že zde došlo k pouhému slepení a plechovému opláštění několika stavebních unimo buněk. Přízemí budovy je určeno pro veřejnost (čekárna, informační kancelář a sociálky), do zbytku objektu je umístěno zázemí pro řidiče a správu nádraží.
Zajímavostí nádraží je skutečnost, že přístřešky jednotlivých autobusových zastávek mají extenzivní zelené střechy (výsadba zeleně o výšce 5 – 15 cm), zastávka MHD s logem města se pak pyšní intenzivní zelenou střechou (porost vysoký cca 60 cm).
Součástí nádraží jsou, pochopitelně, také informační, kamerové a bezpečnostní systémy, nově vysazené stromy nebo socha antického boha Merkura coby ochránce cestujících, která před více než sto lety ještě zdobila kašnu na „radničním“ náměstí a poté zmizela v muzejním depozitáři. Celé nádraží je bezbariérové a nabízí bezplatné wi-fi připojení i „chytré“ osvětlení reagující na pohyb. Důležité jsou dvě velké informační tabule umístěné ve směru do centra města i k vlakovému nádraží.
Rekonstrukce šumperského autobusového nádraží, které najdeme jako ukončení Fialovy ulice a souběh ulice Jesenické, přišla na nějakých 170 milionů korun.