Z Lanškrouna na Mariánku

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Náměstí J. M. Marků Asfalt 0,0 km
  Rozcestník na hlavním lanškrounském náměstí
číslo 2 Ulice Na Náhonu Asfalt 0,5 km
  Pěší trasa ulicemi k okraji města po Vančurově, cyklisticky lépe po hlavní ulici
číslo 3 Areál zemědělské školy Asfalt 1,5 km
  Značka se vrací do Dolního Třešňovce, obchází zemědělský areál
číslo 4 Třešňovecká 2 Asfalt 1,7 km
  K cyklotrase se připojuje modrá TZ
číslo 5 Odbočka k západu Asfalt 2,1 km
  Mírně do kopečka na cestu po západním okraji Dolního Třešňovce
číslo 6 Ruina kapličky Asfalt 3,1 km
  Bývalá kaple Panny Marie
číslo 7 Horní Třešňovec Asfalt 4,1 km
  Trasa se stáčí k severozápadu
číslo 8 Nanebevzetí Panny Marie Asfalt 7,0 km
  Poutní místo s křížovou cestou
číslo 9 Mariánka Šotolina 7,5 km
  Rozhledna na Maránksé hoře

Město Lanškroun leží v malebné kotlině mezi několika krajinnými celky, nejvyšší z nich jsou Orlické hory na severu (Bukovohorská hornatina), na východě Zábřežská vysočina s Lázkem (714 m), na západě kotlinu ohraničuje pás Českotřebovských stěn a z jihu částečně pás Hřebeče a samostatně vystupující Rychnovský vrch (541 m). Ve středověku tuto krajinu pojmenovali jako Zemskou korunu, kterýžto název vidíme i ve jménu města (Landskron).

Malebné okolí města i dřívější obyvatele lákalo k výletům nebo vycházkám po okolí, aby si trošku odpočali po lopotné práci. Aby takové vycházky neprobíhaly zcela neorganizovaně, dřívější instituce, které dbaly o blaho a duševní povznesení obyvatel to podchytily, v místech, kde se scházelo více lidí pak, vznikly nějaké kapličky, křížky, kostelíky, inu poutní místa.

Poblíž Lanškrouna jedno takové poutní místo je, nazývá se Mariánská Hora, což tedy není příliš objevné, stejně nazvaných míst je u nás celkem habaděj. Ta Lanškrounská je poměrně zánovní, poutě tu začaly až po roce 1814, po zázračné záchraně formana, na kterého se převrhl vůz.

Zdejší poutní místo je zasvěceno Narození Panny Marie a prtože jde o místo vskutku půvabné, nedávno poblíž vyrostla i rozhledna s pojmenováním Mariánky, aby sem mohli bez nějakých výmluv přicházet i atheisté.

Z Lanškrouna je naštěstí velmi příjemná trasa pro pěší a vlastně i pro cyklisty, pokud si tito trošku upraví trasu.

Foto: Bobkart

Za výchozí místo můžeme považovat Lanškrounské náměstí J. M. Marků (zdejší rodák latinsky J.M. Marci, profesor pražské univerzity), naváděcím bodem může být turistický rozcestník, kde se vydáme po modrém značení. Trasa schází z návrší městského centra , prochází uličkami uU Papírena z města odbočí na Vančurově ulici, cyklista se může v podstatě vydat stejným směrem, ačkoliv asi výhodnější zůstat na nalezené cyklotrase 4223 v ulici Na Náhonu, která se napojí na ulici Třešňoveckou. Modrá TZ se u zemědělského areálu stočí k jmenované Třešňovecké, odkud vlastně obě trasy vedou souběžně. Po nějakých 300 m mírným stoupáním se obě trasy vrací na původní směr modré TZ uličkou po západním okraji Dolního Třešňovce. Mineme místo s pozůstatky zaniklé kapličky, postupně se vzdalujeme od zástavby a nad hřbitovem u Horního Třešňovce se trasa vydává více k severozápadu do polí. Příjemně stoupající asfaltka se na horizontu opět stočí více severním směrem s výhledy do okolní krajiny. V poslední části pod poutním místem je stoupání o něco strmější, ale nejde o nijak dramatický výstup. Brzo se ocitneme u aleje se zastávkami křížové cesty, která nás může dovést až ke kostelíku. Bude-li otevřeno, můžeme nahlédnout do interiéru kostelíka, který je ozvláštněn stavbičkou malé kapličky v hlavní lodi kostela. Je to napodobení známého místa Marial Zell v Rakousku, kde je svatyně řešena obdobně (ovšem daleko velkolepěji).

No a kdyby byl kostel zavřený, není proč zoufat, na dohled, cca 500 m s doprovodem žluté TZ je volně přístupná rozhledna Mariánka, v létě tam i bývá otevřen malý bufet.

Poslední aktualizace: 10.11.2023
Z Lanškrouna na Mariánku na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Z Lanškrouna na Mariánku

Lanškroun – kostel sv. Máří Magdalény
Kostel sv. Máří Magdalény v Lanškrouně je poměrně vzácnou – stylo…
Dnešní 25 km trasa okolím Lanškrouna má za cíl zbytky gotického kláštera Koruny Panny Marie v jižní části obce Krasíkova. Z kláštera…
Nachází se na Nádražní ulici poblíž jihovýchodního okraje histori…
Lanškroun leží na rozhraní Východních Čech a Moravy, východním směrem od …
  Polohy sídla, založeného ve východních Čechách při rozsáhlé kolonizaci v polovině 13.století, si zřejmě panovník velmi cenil,…
Ta část východních Čech, která přímo sousedí se zemí moravskou, se stává cílem našich výletů poměrně často a takřka pravidelně. A není se co…
   Dnes je "zlatá neděle". V obchodech právě vrcholí předvánoční mumraj a…
Pokud zvolíme pro cestu do Lanškrouna vlak je nejlepší výchozí stanicí Česká Třebová odkud jezdí pravidelné spoje buď přímo do La…
Město Lanškroun je bezesporu půvabnou vstupní branou do Čech pro nás východněji bydlící Moravany, případně pro opačně jedoucí rozluč…
Infocentrum se nachází v historické části města na ulici Boženy N…
Výstavba městských hradeb, které městu povolil zbudovat císař Kar…
Při velkém požáru v Lanškrouně v r. 1568 byla zničena velká část města a také Městská Radnice. V letech 1581-82 byla uprostřed ná…
Naším cílem je navštívit region Lanškrounsko, který leží ve východočeském  podhůří Orlických hor, na česko – moravské hranici. Kromě centra celé obl…
Kašna zde byla zřízena v 1. polovině 19. století, naposledy byla rekonstruovaná v roce 2011. Pískovcová nádrž čtvercového půdorysu je lemo…
To jsme tak jednou na podzim hledali nějakou nenáročnou a nepříliš…
Hostinec na dnešním Malém náměstí stál již v polovině 16. stolet…
Lanškroun, téměř desetitisícové východočeské město v podhůří Orlických hor…
  Další významné náměstí se nachází v centru města jen o padesát metrů výš ve svahu kopce nad tím hlavním a nese název po známém spi…
Zhruba od druhé poloviny 17. století začaly v katolicky orientovaných…
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a …