Braga – historická lanovka Elevador do Bom Jesus do Monte
Turistické cíle • Technická památka
Možnost vidět vzácnou technickou památku ve stavu plné funkčnosti potěší snad vždy a téměř každého. Zvláště, když si ji člověk může skutečně užít. Jedna taková se nachází v portugalském městě Braga … a je to (ne)skutečná fantazie. Jízda historickou lanovkou – nebo výtahem, jak se zde častěji říká - na svatý kopec Bom Jesus do Monte nad městem je opravdovou radostí a zejména ti, kteří pamatují první vozy mířící na pražský Petřín, zde občas museli zamáčknout slzu dojetí.
Princip této lanovky je v podstatě jednoduchý a připomíná hornický výtah, který kdysi vynalezl Jára da Cimrman (jenom ti horníci se zde v hlubinách země nehromadí). Tady se ovšem spodní část „tramvajového“ vozu lanovky v horní stanici (u jezdecké sochy sv. Longina) napustí vodou (každý vůz obsahuje dvě vodní nádrže s max. kapacitou 5.850 litrů, které fungují jako protizávaží a které doplňuje malá nádrž o objemu 216 litrů, sloužící pro chlazení brzd) a ta pak svou váhou vytáhne při jízdě dolů druhý – nenapuštěný – vůz, se kterým si tím vymění místo a je následně vypuštěna (rozpuštěna ne). A tak pořád dokolečka dokola …
Celá tato atrakce bývá nazývána Elevador do Bom Jesus do Monte nebo Bom Jesus do Monte Funicular a byla vybudována v letech 1880 až 1882 podle projektu pánů Nikolause Riggenbacha (Švýcar) a Raula Mesniera du Ponsard (Portugalec francouzského původu, který později navrhoval podobné „výtahy“ v Lisabonu). Při stavbě lanovky, která je státním majetkem a ve svých počátcích nahradila dopravu za pomoci koňů a volků, byly použity různé materiály, v čele s žulou, dřevem, železem a galvanizovanou ocelí. Lanovka v Braze je svým způsobem záležitostí zejména švýcarskou. Nejenže stavbu vedl inženýr Riggenbach, ale také vozy vznikly v zemi ementálu; vyrobila firma SLM - Oficinas de Olten.
Od března roku 2003 je tato lanovka oficiálně zařazena mezi portugalské národní památky a o tři roky později byla kompletně rekonstruována. Délka lanové dráhy je 274 metrů, její sklon dosahuje hodnoty 42° a při jízdě zde překonáme převýšení 116 m. Rozchod kolejí, položených na dřevěných pražcích, je 1.435 mm. Každá „tramvaj“ má kapacitu 30 sedadel, s možností odvézt celkem 38 cestujících (těch osm navíc, samozřejmě, stojí). Oblíbenou atrakcí zde je postavit se za jízdy vzhůru na přední otevřenou plošinu (u nás by to jistě bezpečnostními předpisy neprošlo, ale autor článku nabízené možnosti také s chutí využil).
Jedna jízda nejstarší lanovou dráhou na světě, která se pohybuje tzv. vodním vyvažováním, trvá 2,5 až 4 minuty a zaplatíme za ni 1,20 euro (zpáteční jízdenka stojí 2 eura).