Burgas – letoun Iljušin IL-14 před letištní budovou
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Před komplexem mezinárodního letiště v bulharském Burgasu nelze přehlédnout na trávníku „zaparkovaný“ letoun Iljušin IL-14. Sovětský dvoumotorový vrtulový dopravní letoun byl vyráběn – mimo jiné – také v bývalém Československu a NDR. Vzhledem k tomu, že tento stroj používala i bulharsko-sovětská letecká společnost TABSO (Транспортно-
авиационно българо-съветско общество), je burgaský exponát stylově v bulharských národních barvách. IL-14 poprvé vzlétl v roce 1950 a o čtyři roky později byl zařazen do vybavení Aeroflotu. Dodnes snad dokonce ještě někde létá několik kusů tohoto letounu, možná také proto, že tento stroj nikdy nesloužil ve vysloveně vyspělých zemích. Provozován byl totiž například v Mongolsku nebo na Mali, sovětské satelity (Československo, Polsko, Maďarsko, Bulharsko nebo Rumunsko) byly samozřejmostí. Zajímalo by mě ovšem kde ještě létá, protože i Sýrie a Vietnam vyřadily IL-14 ze svého „repertoáru“ údajně již na konci minulého století.
Iljušin IL-14 neboli Crate byl v podstatě zmodernizovanou verzí předchozího typu IL-12 a byl využíván jak civilním, tak vojenským letectvem, Jeho sériová výroba byla zahájena v roce 1953 a byl vyráběn v několika verzích, např. jako dopravní pro 18, 24, 28 nebo 32 cestujících, transportní, výsadkový nebo ve variantě, určené pro radiotechnický průzkum. Posádka byla většinou pětičlenná, letoun měl délku 22,3 metru a rozpětí téměř 31,5 m. IL-14 dosahoval cestovní rychlosti 345 km/h, dostupu 7.400 m a maximálního doletu 1.750 km. Dolet s plným (maximálním) zatížením byl však podstatně kratší – jen přibližně 400 kilometrů.
Pro různé letecké nadšence je takové uvítání v Bulharsku jistě příjemným překvapením. Pokud se sem budete chtít zajet podívat, nechte auto někde nedaleko. Popisovaný IL-14 se totiž nachází již v placené zóně letištního parkoviště. Navíc zde takových překvapení najdete povícero, takže je možné, že se tady chvilku zdržíte.