Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Měšťanský dům
Zřejmě nikdo nebude zpochybňovat fakt, že Olomouc je městem, které dokáže množstvím a krásou historických památek své návštěvníky ohromit. Poslední dobou se však do popředí zájmu dostala „drobnost“, kolem které chodí mnozí zdejší studenti i obyvatelé města denně a – více méně – bez povšimnutí. Tou drobností je téměř pět století stará goticko-renesanční freska, kterou najdete na fasádě jednoho z domů v Univerzitní ulici (č. 226). A je pravda, že také autor tohoto článku kolem inkriminované – a zřejmě skutečně výjimečné - fresky kráčel již mnohokrát, párkrát si ji i vyfotografoval, ale nikdy ho nenapadlo, že by se jednou mohla stát středobodem všeho mira. Nebo alespoň cílem zájmu píšících novinářů i televizních štábů.
Freska, jejíž podoba má opravdu blíže k pozdní gotice, pochází z roku 1523, a není žádným novým objevem. Ví se o ní již několik desítek let, minimálně od 80. let minulého století, kdy byla nalezena, opravena a částečně domalována. Zobrazuje ženu v módním renesančním oděvu, držící na ruce gotický kostelík. Jednalo se přitom o jeden z prvních reklamních bilboardů u nás, protože se jedná vlastně o pozvánku do vinného šenku. Tou ženou s hroznem vína, visícím z její čapky před obličej, je zřejmě ctná manželka pana majitele. Některé informační prameny sice hovoří o snoubence, ale to se mi moc nezdá, protože se jedná o ženu středního věku (mladá holka by se taky neschovávala za hrozno, že ano …). Zajímavější je ovšem infomace, že mnozí odborníci a restaurátoři předpokládají, že pod novějšími vrstavami omítky se skrývá také zobrazení přímo pána domu, tedy Nickela Brady.
Výjimečnost fresky spočívá v tom, že nezobrazuje postavy svatých, jak bylo v té době zvykem, ale osobu světskou … a ještě k tomu „prachsprostou šenkýřku“. Honosně oblečená žena tak slouží jako unikátní dokument o životě v tehdejší Olomouci. V letošním roce byla freska rozšířena, například o zmíněný kostelík, kupecké erby nebo fragmenty písma. Písmo je však již novogotické – byť ručně kreslené - a s původní freskou tedy nic společného nemá. Nápis na fresce nám ve třech řádcích prozradí, že „Nickel Brada vom / Czolcz etc. Weinschenck / Czu Olomuncz 1523“. Tedy, že majitelem domu byl nějaký Mikuláš Brada a že v domě byl vinný šenk. Dotyčný prý podle historických záznamů tento dům v příslušné době skutečně vlastnil. A slovo Czolcz zřejmě znamená místo, odkud Bradovci pocházeli. Nabízí se hlavně městečko Czolczyn, nacházející se nedaleko polské Lodže.
Je pravděpodobné, že podobných umělecky cenných fresek bude v Olomouci – zejména přímo v samotné Univerzitní ulici a jejím okolí - mnohem více (např. ty z Ostružnické ulice - sv. Kryštof, Vavřinec, Florián a Madona s dítětem - si dnes můžete prohlédnout na olomoucké radnici). Jednotlivé „podezřelé“ objekty jsou však v soukromých rukou a jejich majitelé určitě nebudou mít zájem o investice do různých sond a restaurátorských pokusů. Nedaleko "naší" fresky se také nachází dům Univerzitní č. 8 s restaurovaným barokním zobrazením Madony s Ježíškem.