Loading...
Smitsova bronzová Pieta zdobí již od roku 1984 svatomikulášské náměstí Onze-Lieve-Vrowplein. Najdeme ji tedy před průčelím mariánského kostela z roku 1896 a v těsné blízkosti zdejšího hlavního náměstí Grote Markt. Přesto však není jedním z dílků slavné venkovní městské galerie vzniklé v rámci akce Umění ve městě, ale „pouze“ součástí Umělecké cyklostezky (Wandeling – Bleuwe Route).
O samotné Pietě se často říká, že její podoba pochází již z roku 1948, kdy měl Smits teprve 23 let, a že se jedná o nový tvar klasického a univerzálního tématu západního umění. Umělec zde údajně zredukovaně zobrazil matku truchlící nad mrtvým synem tak, aby vynikla intenzita smutku. Ne ovšem toho expresivního, ale vnitřního. Ježíš zde má být (a také je) zpodobněn jako vzpřímený, velký a věčný, Panna Marie jako nešťastná, a soucitná, ale též přemýšlející o zmrtvýchvstání. Nejedná se tedy o tradiční formu, kdy umučený Ježíš leží matce na klíně.
O autorovi díla René Smitsovi (1925 -2010) se vždy tvrdilo, že byl velkým perfekcionalistou. Pieta má být dokonalým příkladem tohoto tvrzení. Je „přemýšlivým“ a technicky dokonalým zpodobněním umělecké vize i „obtížně modelovatelných a fascinujících tvarů“. Smits, který absolvoval Akademii v Antverpách, byl uznávaným sochařem i autorem vysoce ceněnných kreseb. Učil na uměleckých školách v Mechelenu i Svatém Mikuláši, působil ve funkci zemského inspektora a své sochy vytvářel ze dřeva, bronzu i kamene a v klasickém i moderním stylu.