Šumperk – Revitalizace Bratrušovského potoka
Bratrušovský potok svými cca 11 km asi nikdy nebude ve větší pozornosti vzdálených návštěvníků Jeseníků. Takže vždy bude spíš jen v občasném zájmu místních. Míněno tedy obyvatel Bratrušova a Šumperka, což jsou všechna sídla, kterými potok protéká. No a po vybudování poldru už potok ani příliš nehrozí nenadálým přívalem vody ve městě, takže si jen tak poklidně obtéká kopec s historickým jádrem Šumperka.
Určitou pozornost z hlediska turistického, tedy spíše vycházkového mají jen části potoka, trošku v okolí sídliště u koupaliště a další úsek ve Smetanových sadech. Jinak se potok vine bez větší pozornosti volnou krajinou nejdřív mezi Bratrušovem a městem, od Šumperka se pak už spíše volně ubírá ke svému konci v soutoku s Desnou.
Snad i proto unikla pozornosti většině obyvatel určitá změna, která u potoka proběhla během roku 2022 s dokončením v zimě 2022/23. Tou nejviditelnější změnou je úprava koryta, stavba nové polní cesty a hlavně nový most poblíž kruhové křižovatky na Jesenické ulici u hypermarketu Albert.
Hlavní úpravy se odehrály zhruba v úseku od zahrádek u benzínové stanice Eurooil a v dalším cca kilometrovém úseku. Při přechodu silničního průtahu (Jesenické ulice) od uličky U Potoka (areál Novatronic) vedla kratší polní cesta k zahrádkám, které tu jsou po obou stranách potoka (z části za areálem hobby marketu a stavebnin).
Cesta víceméně končila s poslední zahrádkou, následovalo území nikoho bez nějakého smysluplného průchodu, zarostlé různými nálety, lebedou apod. Území natolik odpudivé, že už ani zemědělci tady nic nepěstovali.
Ona je nakonec plocha přiléhající k průtahu vyhrazená jako průmyslová, takže s pěstební činností se už delší dobou nepočítá. A nové úpravy z části souvisí s výstavbou nové průmyslové zóny, která by měla pokračovat až na pole k železnici (za kterou je areál bývalé ŽOSky (nyní Škoda Pars).
Nejdříve tedy začaly mizet některé stromy podél potoka, na což navázala jak stavba nové polní cesty od zahrádek směrem k existující plní cestě od kruháče dál k železnici a do luk k ČOV. V rámci toho došlo i k úpravě (jak se říká revitalizaci) části Bratrušovského potoka. Prohloubené a rozšířené bylo nejen koryto, přibyla i jakási tůňka (náznak slepého ramene). Přibyla náhrada vykácených dřevin v podobě nové výsadby. Velkou část nákladů si určitě vyžádala stavba mostu přes potok (a částečné prodloužení asfaltky ke kruhovému objezdu). Pokračování polní cesty bylo opravené i dál k železničnímu přejezdu, kde většina prací končí.
Svým způsobem tak vznikl nový prostor na okraji města, kam mohu šumperané vyrazit na kratší vycházku (nabízí se na blízké Velikonoce pro vrbové proutí).
Celkem zajímavé je i pokračovaní procházky za koleje, kde se už nekácelo. Jsou tam k vidění stopy po bobrovi, ostatně při kratší zimní vycházce jsem ho asi i zahlédl, bylo však už pozdě a smrákalo se, takže zmizel v nějaké díře…
jak už to chodí, takové úpravy neplatí jen městský rozpočet, ale nějaká ta dotace, tuším jsem někde objevil částku Kolem 13–14 mil. Kč….