Vídeňské Nové Město – katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Ruperta (Wiener Neustadt – Dom, Liebfrauendom)
Mariánská katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Ruperta Salcburského v dolnorakouském Wiener Neustadtu bývá také částo nazývána Mariánským Dómem (Liebfrauendom) nebo Starou katedrálou (Alte Kathedrale). Stavba této pozoruhodné sakrální památky, která plnila funkci biskupské katedrály v letech 1468 až 1785, byla zahájena – s posvěcením vévody Leopolda V. i samotného císaře Jindřicha VI. – v polovině roku 1192. To byl však spíše krok administrativní a skutečná stavba románské katedrály započala teprve v roce 1207. K slavnostnímu otevření chrámu pak došlo roku 1279.
Gotickou stavbou se vším všudy (tedy téměř gotickou a skoro se vším všudy, protože do jisté míry se ještě stále jedná spíše o stavbu pozdně románskou, na které se podepsaly i mnohé slohy historizující) se stal Dóm v průběhu 14. a 15. století, ovšem již na konci 16. století začal být chrámový interiér vybavován mobiliářem, který už snad můžeme považovat za barokní. První taková etapa zde proběhla v letech 1588 až 1630, kdy se zde také objevila nová – již raně barokní - kazatelna. Hlavní oltář Nanebevzetí Panny Marie dokončil Giandomenica Cignaroli dokonce až v roce 1776. A o dalších 110 let později byly pod vedením vídeňského architekta Richarda Jordana – a podle starých plánů - přestavěny 64 metrů vysoké chrámové věže. Poté byl tento svatostánek rekonstruován v letech 1975 až 1999 a poslední větší úpravy zde proběhly v roce 2012, tedy poté, co někdejší katedrála (poté už jen farní kostel) vyhořela. Nejednalo se tehdy o nehodu, ale o úmyslný čin, kdy patnáctiletý žhář rozdělal oheň v boční kapli, která bývala původně křtitelnicí, a následně „vyfasoval“ nějakou směšnou podmínku..
Polohová orientace katedrály vycházela od počátku z plánu budování středověkého města a z polohy slunce při zahájení stavby. Původní románský kostel svou velikostí odpovídal spučasné lodi a západnímu průčelí. Na místě původní románské apsidy pak byl ve 14. století postaven gotický transept a chór. V té době vznikla také sakristie. Na konci 15. století bylo do interiéru katedrály umístěno dvanáct dřevěných soch apoštolů, které vytvořil Lorenz Luchsperger. Chrámové varhany jsou zcela moderní a postavil je v roce 1989 Gerhard Hradetzky. Součástí kostela je také Muzeum v jižní věži, které je však v současné době nepřístupné a rekonstruuje se. Vstupenky do něj se jinak prodávají v Městském muzeu a vidět zde můžeme např. různé dokumenty, spojené se stavbou katedrály Nanebevzetí Panny Marie a sv. Ruperta.
Za prohlídku však stojí i samotný interiér tohoto trojlodního svatostánku. Nabízí mj. množství zajímavých náhrobníků i kvalitní práce sochařů, řezbářů a freskařů několika slohů i staletí. Z exteriéru bychom určitě neměli minout bez povšimnutí velmi kvalitní, ústupkový, jižní portál.