Železniční stanice v Káranicích
Turistické cíle • Žel. stanice
Rakouská severozápadní dráha začala stavět železniční trať z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové v roce 1873. Její vyměřování a předběžné práce byly nesmírně složitým úkolem, neboť zprvu nedošlo k jednoznačnému stanovení její trasy, takže se několikrát po sobě vyměřovala, navíc různými směry. Korec polí pro stavbu dráhy byl vykupován za 400 zlatých. Když dráha rozdělila pole a zbyly někde menší části než půl korce, byly rovněž vykoupeny a posléze přiděleny do užívání strážníkům trati. První vlak projel touto tratí na zkoušku 28. září 1873.
Provoz na železniční dráze mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové na trati severozápadní dráhy Praha-Mittelwalde byl sice zahájen již 4. října 1873, ale vlastní zastávky se dočkaly Káranice až o mnoho let později. Jednalo se o osobní zastávku severozápadní dráhy, jež byla zřízena roku 1893, a to nákladem 1 085 zlatých, přičemž původně bylo uvažováno, že vznikne v Obědovicích v místech přejezdu k rybníku „Zmotálkovi“. Nakonec se Obědovice dočkaly pouze strážního domku č. 5 (čp. 53), který vyhořel v roce 1905.
V Káranicích výše zmíněného roku 1893 tedy mistr stavitelský Jan Zima postavil čekárnu pro cestující, což byl domek o dřevěné konstrukci, jež byla vyzděna cihlami. Tento objekt vyšel na 525 zlatých. K tomu je ještě nutné připočítat to, že veškeré práce a dovoz konali bezplatně občané z Káranic, aby byl náklad menší, než byl uveden v původním rozpočtu. Rovněž okolní obce vydaly na příspěvcích 340 zlatých, neboť i jim bylo mnohem lepší, aby jejich obyvatelé chodili na vlak do Káranic a ne až do Chlumce nad Cidlinou. Z nich zmiňme např. obce Obědovice a Starou Vodu. Káranická osobní zastávka byla nakonec otevřena 20. prosince 1893, kdy se mohli lidé svézt vlakem v 9.00 hod. do Chlumce nad Cidlinou a v 11. hod. zpět. Nesmíme zapomenout na to, že Káranice za svou železniční zastávku vděčí dvojici místních občanů: starostovi Václavu Dvořákovi a Josefu Benešovi z čp. 12.
Později v Káranicích zastavovaly i příležitostné vlaky, např. poutní z Hradce Králové na Sv. Horu. Osazenstvo zastávky bylo rovněž mnohokrát kritizováno. Příkladem budiž zmínka v „Obnově“ z 20. března 1903, v níž se píše toto: „Z Káranic (Ze zastávky). Ve čtvrtek dne 12. t. m. jel rolník p. Vosáhlo z Babic na pohřeb do Káranic. Když přijížděl k prvnímu zábradlí (šrankům) od zastávky Káranické, byly tyto náhle spuštěny; následkem toho lekl se kůň, ulomil voj od bryčky, hospodář pak nárazem tím vyhozen byl na zem a utrpěl lehčí pohmožděniny na noze. Případ tento upozorňuje, by něco horšího na zastávce zdejší se nepřihodilo. „Šraňky“ se obyčejně zavírají, když vlak jest již na „zádech“ strážníkovi a tu kvapem se to děje. Kdyby zavírány byly v čas, tu strážník mohl ještě nechati p. Vosáhlu přejeti, anť dobře jest viděti, zdali někdo jest u šraňků. Těžko jinak raditi k opatrnosti.“
V roce 1922 bylo jednáno o stavbě nákladiště, k jehož uskutečnění došlo díky tomu, že cukrovar v Syrovátce byl porolničen a pěstitelé cukrovky z celého okolí, jež náleželi k cukrovaru v Novém Městě, jehož provoz byl zastaven, byli přiřazeni právě k němu. Tento plán však byl již mnohem staršího data, protože o zřízení nákladiště v Káranicích se neúspěšně přimlouval říšský a zemský poslanec Hynek Srdínko na ministerstvu železnic již v letech 1907-1909.
Dráha však nechtěla stavět sama a vyjednávala se všemi zájemci, aby jí přispěli na tento projekt 150 000 Kč. Nakonec bylo po sérii různých jednání odsouhlaseno to, že každá obec zaplatí určitý obnos, aby bylo získáno alespoň 50 000 Kč. Babice tak přispěly 1 000 Kč, Chudeřice 6 000 Kč, Chýšť 4 000 Kč, nájemce třesického dvora Josef Novotný 1 000 Kč, Kosice 6 000 Kč, Kosičky 7 000 Kč, Obědovice 6 000 Kč, Okresní správní komise v Chlumci nad Cidlinou 5 000 Kč, Stará Voda 4 000 Kč, sušárna čekanky v Bydžovské Lhotce 5 000 Kč a sušárna čekanky v Chlumci nad Cidlinou 1 500 Kč. K těmto částkám přibyly ještě další, mnohem drobnější obnosy. Díky nim bylo shromážděno potřebných 50 000 Kč, jež byly odevzdány Ředitelství státních drah v Hradci Králové. Poprvé se začala řepa přijímat na nádraží 16. října 1922. Na nádraží byla též vybudována obecní váha, jíž zřídil cukrovar a vážil na ní za obcí stanovený roční nájem. Následně se začalo jednat o zřízení výhybny a v roce 1923 vyhlásilo Ředitelství státních drah v Hradci Králové veřejnou soutěž na stavbu přijímací budovy, záchodů a skladiště zboží v Káranicích.
Nynější nádraží bylo vystavěno až roku 1924 královéhradeckou firmou V. Nekvasil a Ing. Robert Schmidt podle projektu Ing. Josefa Volfa, v letech 1919-1942 vedoucího skupiny pozemních staveb ŘSD v Hradci Králové, a také na něj přispěly okolní obce, např. obec Obědovice věnovala k tomuto účelu 5 000 Kč. O rok později se na nádraží začalo svítit elektřinou. Zatímco přímo v obci k tomu došlo již 7. března 1925, na nádraží bylo poprvé rozsvíceno elektrické osvětlení až v září, protože ředitelství státních drah kladlo místnímu elektrifikačnímu družstvu takové podmínky, na něž nemohlo přistoupit. Od té doby se na této trati nic významného neudálo, teprve roku 1944 byla vybudována nová zastávka v Kratonohách. Tehdy byl káranický staniční personál složen z přednosty stanice a oficiála Hynka Winklera, staničního mistra Josefa Košťála, staničního mistra-čekatele Františka Bartoše a staničního mistra-čekatele Josefa Navrátila.
Později došlo k přestavbě a rekonstrukci staniční budovy (Pozemní stavby Hradec Králové) a k přebudování staničního kolejiště, a to kvůli elektrizaci zdejší trati, takže dnes má stanice 3 dopravní koleje, 1 manipulační do měnírny z roku 1965 a 1 vlečku do firmy IZOMAT Káranice. V červnu 1964 zde byly navíc nainstalovány bubny s jízdními řády, což byla místně velká novinka. Tehdy zde projíždělo denně 21 osobních vlaků. Později zde probíhaly spíše udržovací práce, pokud nepočítáme výměnu kolejí, kolejových relé a dalších součástí v letech 1980-1981, či rekonstrukci staničního zabezpečovacího zařízení, kdy bylo v roce 2000 vyměněno původní elektromechanické staniční zabezpečovací zařízení za nové zařízení cestového systému s jednotným obslužným pracovištěm K 2000 (viz https://spz.logout.cz/infrastruktura/szzk_zst.html). Následně pak došlo i k dalším proměnám stanice, zejména k opravě fasády. Jinak se stanice objevila v centru zájmu až koncem 80. let 20. století kvůli častým krádežím a vykrádání vagónů a pak díky střetu rychlíku od Prahy s nákladním vlakem od Hradce Králové, k čemuž došlo 9. února 2007 (viz https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=914), i když podobné věci se děly též dříve, např. 9. června 1968, kdy došlo za jízdy mezi Dobřenicemi a Káranicemi k vyšinutí jednoho z vozů.
Největší změny však přišly až v posledních letech. 30. listopadu 2019 zde byl ukončen prodej jízdenek zaměstnanci SŽDC. V letech 2019-2020 došlo k opravě zabezpečovacího zařízení 3. kategorie typu hybridní stavědlo K 2000, jež zde bylo vybudováno v roce 2000, rok po nedaleké železniční stanici v Dobřenicích. Roku 2021 byla zbourána přízemní přístavba WC a stavědla z roku 1926 a o 2 roky později došlo k výměně vstupních dveří do dopravní kanceláře. V současnosti se chystá jak rekonstrukce zdejší trati a s tím i stanice samé (viz https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631600093_202011202138.pdf), tak nedaleké trakční napájecí stanice systému 3kV DC a 25kV AC. Více o této stanici a zde zastavujících vlacích se lze dozvědět na tomto webovém odkazu: https://www.cd.cz/stanice/5453070.
Provoz na železniční dráze mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové na trati severozápadní dráhy Praha-Mittelwalde byl sice zahájen již 4. října 1873, ale vlastní zastávky se dočkaly Káranice až o mnoho let později. Jednalo se o osobní zastávku severozápadní dráhy, jež byla zřízena roku 1893, a to nákladem 1 085 zlatých, přičemž původně bylo uvažováno, že vznikne v Obědovicích v místech přejezdu k rybníku „Zmotálkovi“. Nakonec se Obědovice dočkaly pouze strážního domku č. 5 (čp. 53), který vyhořel v roce 1905.
V Káranicích výše zmíněného roku 1893 tedy mistr stavitelský Jan Zima postavil čekárnu pro cestující, což byl domek o dřevěné konstrukci, jež byla vyzděna cihlami. Tento objekt vyšel na 525 zlatých. K tomu je ještě nutné připočítat to, že veškeré práce a dovoz konali bezplatně občané z Káranic, aby byl náklad menší, než byl uveden v původním rozpočtu. Rovněž okolní obce vydaly na příspěvcích 340 zlatých, neboť i jim bylo mnohem lepší, aby jejich obyvatelé chodili na vlak do Káranic a ne až do Chlumce nad Cidlinou. Z nich zmiňme např. obce Obědovice a Starou Vodu. Káranická osobní zastávka byla nakonec otevřena 20. prosince 1893, kdy se mohli lidé svézt vlakem v 9.00 hod. do Chlumce nad Cidlinou a v 11. hod. zpět. Nesmíme zapomenout na to, že Káranice za svou železniční zastávku vděčí dvojici místních občanů: starostovi Václavu Dvořákovi a Josefu Benešovi z čp. 12.
Později v Káranicích zastavovaly i příležitostné vlaky, např. poutní z Hradce Králové na Sv. Horu. Osazenstvo zastávky bylo rovněž mnohokrát kritizováno. Příkladem budiž zmínka v „Obnově“ z 20. března 1903, v níž se píše toto: „Z Káranic (Ze zastávky). Ve čtvrtek dne 12. t. m. jel rolník p. Vosáhlo z Babic na pohřeb do Káranic. Když přijížděl k prvnímu zábradlí (šrankům) od zastávky Káranické, byly tyto náhle spuštěny; následkem toho lekl se kůň, ulomil voj od bryčky, hospodář pak nárazem tím vyhozen byl na zem a utrpěl lehčí pohmožděniny na noze. Případ tento upozorňuje, by něco horšího na zastávce zdejší se nepřihodilo. „Šraňky“ se obyčejně zavírají, když vlak jest již na „zádech“ strážníkovi a tu kvapem se to děje. Kdyby zavírány byly v čas, tu strážník mohl ještě nechati p. Vosáhlu přejeti, anť dobře jest viděti, zdali někdo jest u šraňků. Těžko jinak raditi k opatrnosti.“
V roce 1922 bylo jednáno o stavbě nákladiště, k jehož uskutečnění došlo díky tomu, že cukrovar v Syrovátce byl porolničen a pěstitelé cukrovky z celého okolí, jež náleželi k cukrovaru v Novém Městě, jehož provoz byl zastaven, byli přiřazeni právě k němu. Tento plán však byl již mnohem staršího data, protože o zřízení nákladiště v Káranicích se neúspěšně přimlouval říšský a zemský poslanec Hynek Srdínko na ministerstvu železnic již v letech 1907-1909.
Dráha však nechtěla stavět sama a vyjednávala se všemi zájemci, aby jí přispěli na tento projekt 150 000 Kč. Nakonec bylo po sérii různých jednání odsouhlaseno to, že každá obec zaplatí určitý obnos, aby bylo získáno alespoň 50 000 Kč. Babice tak přispěly 1 000 Kč, Chudeřice 6 000 Kč, Chýšť 4 000 Kč, nájemce třesického dvora Josef Novotný 1 000 Kč, Kosice 6 000 Kč, Kosičky 7 000 Kč, Obědovice 6 000 Kč, Okresní správní komise v Chlumci nad Cidlinou 5 000 Kč, Stará Voda 4 000 Kč, sušárna čekanky v Bydžovské Lhotce 5 000 Kč a sušárna čekanky v Chlumci nad Cidlinou 1 500 Kč. K těmto částkám přibyly ještě další, mnohem drobnější obnosy. Díky nim bylo shromážděno potřebných 50 000 Kč, jež byly odevzdány Ředitelství státních drah v Hradci Králové. Poprvé se začala řepa přijímat na nádraží 16. října 1922. Na nádraží byla též vybudována obecní váha, jíž zřídil cukrovar a vážil na ní za obcí stanovený roční nájem. Následně se začalo jednat o zřízení výhybny a v roce 1923 vyhlásilo Ředitelství státních drah v Hradci Králové veřejnou soutěž na stavbu přijímací budovy, záchodů a skladiště zboží v Káranicích.
Nynější nádraží bylo vystavěno až roku 1924 královéhradeckou firmou V. Nekvasil a Ing. Robert Schmidt podle projektu Ing. Josefa Volfa, v letech 1919-1942 vedoucího skupiny pozemních staveb ŘSD v Hradci Králové, a také na něj přispěly okolní obce, např. obec Obědovice věnovala k tomuto účelu 5 000 Kč. O rok později se na nádraží začalo svítit elektřinou. Zatímco přímo v obci k tomu došlo již 7. března 1925, na nádraží bylo poprvé rozsvíceno elektrické osvětlení až v září, protože ředitelství státních drah kladlo místnímu elektrifikačnímu družstvu takové podmínky, na něž nemohlo přistoupit. Od té doby se na této trati nic významného neudálo, teprve roku 1944 byla vybudována nová zastávka v Kratonohách. Tehdy byl káranický staniční personál složen z přednosty stanice a oficiála Hynka Winklera, staničního mistra Josefa Košťála, staničního mistra-čekatele Františka Bartoše a staničního mistra-čekatele Josefa Navrátila.
Později došlo k přestavbě a rekonstrukci staniční budovy (Pozemní stavby Hradec Králové) a k přebudování staničního kolejiště, a to kvůli elektrizaci zdejší trati, takže dnes má stanice 3 dopravní koleje, 1 manipulační do měnírny z roku 1965 a 1 vlečku do firmy IZOMAT Káranice. V červnu 1964 zde byly navíc nainstalovány bubny s jízdními řády, což byla místně velká novinka. Tehdy zde projíždělo denně 21 osobních vlaků. Později zde probíhaly spíše udržovací práce, pokud nepočítáme výměnu kolejí, kolejových relé a dalších součástí v letech 1980-1981, či rekonstrukci staničního zabezpečovacího zařízení, kdy bylo v roce 2000 vyměněno původní elektromechanické staniční zabezpečovací zařízení za nové zařízení cestového systému s jednotným obslužným pracovištěm K 2000 (viz https://spz.logout.cz/infrastruktura/szzk_zst.html). Následně pak došlo i k dalším proměnám stanice, zejména k opravě fasády. Jinak se stanice objevila v centru zájmu až koncem 80. let 20. století kvůli častým krádežím a vykrádání vagónů a pak díky střetu rychlíku od Prahy s nákladním vlakem od Hradce Králové, k čemuž došlo 9. února 2007 (viz https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=914), i když podobné věci se děly též dříve, např. 9. června 1968, kdy došlo za jízdy mezi Dobřenicemi a Káranicemi k vyšinutí jednoho z vozů.
Největší změny však přišly až v posledních letech. 30. listopadu 2019 zde byl ukončen prodej jízdenek zaměstnanci SŽDC. V letech 2019-2020 došlo k opravě zabezpečovacího zařízení 3. kategorie typu hybridní stavědlo K 2000, jež zde bylo vybudováno v roce 2000, rok po nedaleké železniční stanici v Dobřenicích. Roku 2021 byla zbourána přízemní přístavba WC a stavědla z roku 1926 a o 2 roky později došlo k výměně vstupních dveří do dopravní kanceláře. V současnosti se chystá jak rekonstrukce zdejší trati a s tím i stanice samé (viz https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631600093_202011202138.pdf), tak nedaleké trakční napájecí stanice systému 3kV DC a 25kV AC. Více o této stanici a zde zastavujících vlacích se lze dozvědět na tomto webovém odkazu: https://www.cd.cz/stanice/5453070.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.155, 15.561)
Poslední aktualizace: 27.1.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Káranice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice v Káranicích
Káranice
Vesnice
Jak již název této obce napovídá, tak měla vzniknout z toho důvodu, aby byl pobyt v ní za trest, o čemž se zmiňuje i prof. Antonín Profous ve své knize "Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny…
0.3km
více »
Chudeřice
Vesnice
První písemné záznamy o této vsi, jejíž pojmenování má znamenat ves lidí Chuderových, jsou z roku 1318, kdy byl zapsán v zemských deskách jako jejich držitel Všeslav ze Zachrašťan a z Chudeřic („Wsseslau de Zachra…
0.7km
více »
Návesní rybníček „Lednice“ v Obědovicích
Rybník
Ve středu této obce na Královéhradecku se nachází uprostřed rybníka poloostrov, který je označován jako místo, kde stávala nejstarší ze dvojice místních tvrzí, z nichž na jedné seděli Holovouští z Holovous (do rok…
2km
více »
Tvrziště Vavřínek a návesní rybníček Lednice v Obědovicích
Fotogalerie
Několik fotografií z dochovaného a památkově chráněného tvrziště v Obědovicích, které tvoří jakýsi poloostrov do tamního návesního rybníka, jenž je od dávných dob nazýván jako Lednice, protože sloužil jako zdroj l…
2km
více »
Stará Voda - dřevěná zvonice
Zvonice
Mohutnou dřevěnou zvonici ve Staré Vodě najdeme uprostřed obce u křižovatky místních komunikací. Zvonice byla postavena zřejmě na přelomu 16. a 17. století. Pro cyklisty bylo v blízkosti zvonice nedávno dokončeno kryté odpočinkové místo.
2.1km
více »
Obědovice
Vesnice
Stejně jako všude kolem, tak i zde existovalo osídlení již v období neolitu, což potvrzuje řada nálezů, např. keramiky bošácké kultury v 90. letech 20. století. Ohledně původu názvu této vsi je řada teorií, a tak bude nejlépe otevřít opět knihu „Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny. III. díl. M-Ř“ od prof. Antonína Profouse, v níž se dozvíme následující:…
2.1km
více »
Kostel sv. Václava, mučedníka ve Staré Vodě
Kostel
Ve většině pramenů se uvádí, že tento kostel pochází z poloviny 14. století, i když někteří autoři soudí, že mohl vzniknout již v tom předchozím, kdy zde existovala již studánka, v níž se podle pověsti osvěžil kní…
2.2km
více »
Stará Voda - kostel sv. Václava
Kostel
Stará Voda - obec východně od Chlumce nad Cidlinou poprvé písemně doložená roku 1369 v souvislosti s dřevěnou tvrzí. Z tvrze se do dnešních dob dochovalo pouze místní označení Na Parkánech. Obci dominuje stavba go…
2.2km
více »
Stará Voda
Vesnice
Ohledně původu názvu této vsi, jejíž katastr byl obydlen již v době kamenné, bude nejlépe otevřít dílo prof. Antonína Profouse "Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny. Díl IV. S-Ž", v němž se…
2.2km
více »
Dětská kola 21.století: Inovace a trendy
Tipy a novinky
V dnešní době je pro rodiče velmi důležité, aby si mohli být jisti, že dětské kolo, které si pro své dítě pořídí, bude nejen bezpečné, ale také moderní a trendy. Proto jsme se rozhodli vy…
2.7km
více »
Kosičky
Vesnice
Tato obec se nachází na pravém břehu říčky Bystřice na křižovatce cest do Babic, Káranic, Kosic a Měníku. Původně nosila pojmenování Malé Kosičky, aby se odlišila od dnešních Kosic, dříve známých jako Velké Kosice…
3.4km
více »
Kosice
Vesnice
Podle lidových podání měl být zakladatelem této vsi jakýsi Kos, o čemž hovoří i prof. Antonín Profous ve svém známém toponomastickém díle "Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny. Díl II. CH-L…
3.7km
více »
Michnovka (Kratonohy)
Místní část
Podle nálezů kamenných nástrojů po celém okolí i v obci samotné můžeme uvažovat o tom, že tato lokalita na pomezí Královéhradecka a Pardubicka byla osídlena již v době kamenné, i když za zmínku stojí velký nález z…
3.7km
více »
Kostel sv. Jakuba Staršího, apoštola v Kratonohách
Kostel
Kratonožský kostel býval farním již ve 14. století, kdy spadal pod královéhradecký dekanát a archidiakonát. Roku 1352 bylo odváděno z Kratonoh 12 grošů papežského desátku. V roce 1374 převoryně svatojiřská spolu s Půtou z Častolovic podala plebána Jiljího, dosavadního oltářníka v Praze. O 6 let později nastoupil po zemřelém knězi Jiljím plebán Václav. Roku 1380 probíhal spor o …
3.7km
více »
Fara v Kratonohách
Dům, budova
Kratonohy mívaly svého faráře již ve 14. století, a tak si z toho můžeme odvodit to, že se zde tehdy nacházela i fara. Její dispozici neznáme, ale soudí se, že se nacházela přibližně v místech současného objektu, …
3.7km
více »
Kratonohy - kostel sv. Jakuba Většího
Kostel
Historie kostela sv. Jakuba Většího spadá do období gotiky, do roku 1384. Barokní úpravou prošel kostel v letech 1707 - 1710. Interiér má několik neobvyklých řešení, klenba má bohatou štukovou výzdobu s freskami zobrazujícími Krystovo mládí, oltář je replikou španělského oltáře sv. Jakuba z Compostelly a kazatelna má tvar tlamy velryby. Důvodem těchto zvláštností je zřejmě to,…
3.7km
více »
Kratonohy
Vesnice
Tato malebná ves s ještě hezčím okolím, které podtrhuje jak řada písníků, tak tok řeky Bystřice, se sice nachází stranou hlavní silnice z Hradce Králové na Prahu, ale je to zároveň její velký plus, protože je zde oproti jiným sousedním obcím až božský klid. Teorií o vzniku názvu obce je několik, ale nejlépe je dát slovo profesoru Antonínu Profousovi, který ve své knize "Místní …
3.9km
více »
Rybníčky u Kratonoh
Fotogalerie
Když se v jejich sousedství nachází mlýn, tak by člověk čekal, že tato soustava několika vodních ploch sloužila pro jeho účely a vznikla tudíž dávno v minulosti. Ale to je omyl, což zjistíme pouhým nahlédnutím do …
4km
více »
Babice - kostel sv. Petra a Pavla
Kostel
Babice – obec cca 20 km západně od Hradce Králové. Prvně je ves zmiňována ve druhé polovině 14. století ve spojitosti s Matějem z Babic, vladykou nedaleké tvrze, která se nacházela severozápadně od obce směrem k B…
5.1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Barchov
Zámek
V Barchově stávaly dvě středověké tvrze, jedna v místě dnešního stavení čp. 41, kde se dosud říká Na valech. V 16. století náležel Barchov Mareši Dobřenskému z Dobřenic. Na počátku 17. století koupil barchovské …
5.4km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Chlumec nad Cidlinou - mariánský sloup
Socha
Chlumecký mariánský sloup se nachází na východní straně dnešního Klicperova náměstí. Postavit ho dal Václav Norbert Oktavián hrabě Kinský v roce 1710 na oslavu vítězství vojsk císaře Josefa I. a spojenců nad francouzskou armádou Ludvíka XIV o španělské dědictví. Sloup je zřejmě dílem sochaře F. M. Katterbauera. Na Sloupu se nachází původní sochy sv. Jáchyma, sv. Anny, sv.…
6.9km
více »
Chlumec nad Cidlinou - kostel sv. Voršily
Kostel
Kostel sv. Voršily - dominanta Klicperova náměstí byl postaven za vlády Pernštejnů ve slohu pozdní gotiky a nastupující renesance v letech 1536-43. Pod dlažbou se nachází krypta v níž byly nalezeny ostatky významných osobností chlumeckého panství z 16.- 17. století. Městská hláska se zvonicí byla k západní stěně kostela přistavěna na přelomu 16. a 17. století. Věž je prvně…
7.1km
více »
Chlumec nad Cidlinou
Městečko
Chlumec nad Cidlinou leží ve Východních Čechách, západním směrem od Hradce Králové. Město se rozkládá u východního okraje mírně zvlněné KRAJINY České Tabule. K západnímu okraji města sahá rozsáhlý les, na jehož ok…
7.2km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Chlumec nad Cidlinou - kostel Nejsvětější Trojice
Kostel
Kostel Nejsvětější Trojice je nejstarší dochovanou památkou ve městě. Doložen je sice "až" v roce 1358, ale dle nápisového kamene, který byl nalezen v roce 1734 pochází již z roku 1134. Kostel je jednolodní, s plochým stromem a trojbokým presbytářem kolem něhož jsou empírové pomníky ze Suchardovy dílny, pocházející z doby kolem roku 1800. Na oltářním obraze sv. Trojice je…
7.4km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Karlova Koruna
Zámek
Barokní Zámek Karlova Koruna se nachází v Chlumci nad Cidlinou v Královéhradeckém kraji. Zámecká stavba má ojedinělý půdorys připomínající tvar královské koruny. Návštěvníci si mohou záme…
7.7km
více »
Chlumec nad Cidlinou
Zámek
Zámek (Karlova Koruna) vznikl jako reprezentační venkovská residence, nebyl však upraven pro trvalé obývání. Nechal ho postavit stavitel František Maxmilián Kaňka pro hraběte Františka Fe…
7.9km
více »
Soutěž 10
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Hrádek u Nechanic
Zámek
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější českou stavbou romantické architektury postavenou po vzoru anglické gotiky. Zámek se nachází na Lubenském vrchu, 10 kilometrů západně od Hr…
11.2km
více »
Lázně Bohdaneč
Město
Lázně Bohdaneč leží ve Východních Čechách, severozápadně od města Pardubice. Město se rozkládá v Pardubické kotlině a je obklopeno soustavou rybníků. Bohdaněčský rybník severním směrem od města patří k nejstarším …
11.8km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
20.7km
více »