Železniční stanice v Dobřenicích
Turistické cíle • Žel. stanice
25. června 1870 byla Rakouské severozápadní dráze (ÖNWB - Österreichische Nord West Bahn) udělena s platností na 90 let stavební a provozní koncese ke stavbě železniční trati Velký Osek - Hradec Králové. Tato trasa byla původně projektována z Hradce Králové přes Nechanice k Chlumci nad Cidlinou. Protože Nechanice považovaly toto řešení přímo za samozřejmost a nesnažily se nějak více prosazovat, podařilo se vlastníkovi dobřenického velkostatku Karlu Weinrichovi (zakoupil ho v roce 1862 od Josefa a Julie Krausových z Pardubic, a to za 400 000 zlatých), jenž byl zároveň členem poslanecké sněmovny za skupinu velkostatkářů, aby byl původní plán změněn a trasa chystané železniční trati byla přeložena pod Dobřenice. Tato varianta byla výhodná i pro železniční erár, neboť zdejší krajina nebyla tak členitá jak kolem Nechanic, a tak i náklady nebyly tak vysoké jako u předchozího plánu. Důležitou roli mělo i tehdejší protičeské myšlení centrálních úřadů habsburské monarchie, takže velkostatkáři Weinrichovi nedalo ani moc práce, aby je přesvědčil a dostal plně na svou stranu. O tomto vývoji se zmiňuje ve své knize „Z mých pamětí“ rovněž Josef Štolba, který píše o Nechanicích a jejich vztahu k Severozápadní dráze toto:
„Zůstaly s nevelkými jen změnami dodnes státi tam, kde stály před tolika a tolika roky, poněvadž promeškaly vhodný okamžik, kdy mohly ocitnouti se – na dráze. Bylo prý jen třeba, vyšlapati ve Vídni potřebné k tomu cestičky. Ale tehdejší zástupcové města postavili si hlavu. Že ústaváckých ministrů o nic prositi se nebudou. A neprosili. Za to však Dobřenický velkostatkář, využiv náležitě situace, pomocí velikého spojení svého s německými politickými kruhy docílil toho, že spojení Severozápadní dráhy z Prahy na Hradec Králové přes Nechanice, na které byla plná naděje, o které se však nikdo na světě nepřimlouval, odloženo definitivně, a že dráha vedena přes Dobřenice.
Kde mohly Nechanice dnes býti, kdyby ležely na hlavní trati Severo-západní dráhy!“
Počátky této nové trati jsou popsány v článku „Národních listů“ z 29. ledna 1872: „Ministerstvo obchodu nařídilo výnosem ze dne 15. prosince m. r. technickou a vojenskou přehlídku trati chlumecko-kyšperské Dle předložených plánů obnáší délka této spojovací trati 11.71 míle. Dráha ta vybíhati bude z chlumeckého nádraží dráhy severozápadní k Písku, Karanicím, Syrovátce, Praskačce, Plačicím, Kuklenám až k nádraží pardubicko-liberecké dráhy v Hradci, na jižní jeho straně. Na severní straně tohoto nádraží, kteréž oběma drahám bude společné, odchýlí se severozápadní dráha v Hradci, severné od města přejde přes Labe a půjde údolím divoké Orlice až k Sopotnici, kde opět přes řeku přejde. Odtud zatočí se u Dlouhoňovic (Žamberk) do údolí tiché Orlice a spojí se v Kyšperku s dráhou, která jde z Ústí nad Orlicí do Kladska. Nejvyšší stoupání dráhy je v údolí jako 1 : 125. V horní krajině však jako 1 : 90. Nádraží budou v Syrovátce, v Hradci, Třebechovicích, Kostelci n. O., v Potštýně, v Žamberku a Kyšperku. Táž dráha obdržela povolení, aby z kterékoli své stanice stavěla spojovací dráhu na Prešpurk. („Hrad.“)“
K zaměřování trati došlo ještě v roce 1872, kdy Severozápadní dráha vyzvala všechny občany, aby nevytahovali kolíky zaražené při vyměřování trasy plánované železnice. Se stavbou Severozápadní dráhy se začalo na pozemcích syrováteckého katastru v roce 1873 (oficiálně 10. dubna 1873), přičemž nádraží bylo vybudováno z části (hlavní budova) na katastru obce Syrovátky a z části na katastru Dobřenic. Provoz na dráze měl být zahájen 5. října téhož roku, ale „Zprávy Spolku architektův a inženýrů v Království českém“ z roku 1876 hovoří o 4. říjnu 1873. Rozvoji zdejšího nádraží, jež několikrát změnilo svoje pojmenování (1873- 1875 Syrowatka, 1875-1919 Dobřenitz-Syrowatka, 1919-1937 Dobřenice-Syrovátka, 1937-1939 Dobřenice, 1939-1945 Dobschenitz/Dobřenice a od roku 1945 Dobřenice), pomohla rovněž existence syrováteckého cukrovaru.
Před rokem 1897 se objevil návrh, aby byla postavena železniční trať ze Syrovátky do Nechanic a Sadové. Problémem se však staly finance, protože většina obecních zastupitelstev vyjádřila s tímto krokem souhlas, ale finanční podporu na tuto stavbu však odmítly, takže nakonec se nestavělo a Nechanice navždy „ostrouhaly“, protože stejně skončil rovněž poslední pokus o spojení Severozápadní dráhy s C. k. privátní drahou komercionální z roku 1905.
V roce 1903 bylo jednáno o tom, aby vjezd do nádraží byl přeložen na východní stranu. O 4 roky později byla postavena od Dobřenic k nádraží okresní silnice v délce 891 m. Tato stavba vyšla celkem na 6 000 K. 11. listopadu 1911 zahynul na nádraží dělník ze Lhoty pod Libčany Václav Kříž. Chtěl totiž před přijíždějícím osobním vlakem rychle odpřáhnout voly připřažené k cukrem naloženým vagonům a přehodit výhybku, avšak smekl se a byl rozjetými vagony přejet. K dalším úpravám nádražní budovy došlo za 1. republiky, kdy sem byla zavedena elektřina a vodovod. Roku 1925 byla u dobřenického nádraží navíc zřízena filiálka Skladiště rolnického družstva v Hradci Králové. Tehdy totiž tento spolek zakoupil malé skladiště Františka Synka z Káranic, snad i z toho důvodu, že stálo těsně vedle toho nádražního. Brzy však nevyhovovalo, a tak byla v letech 1927-1928 vystavěna nová budova na pozemcích železničního eráru, která byla určena pro 70 vagonů obilí a 30 vagonů dalšího zboží. V roce 1929 zhlédla tato místa okresní komise, neboť se jednalo o výstavbu nové silnice u nádraží.
Roku 1943 byly na nádraží zahájeny povinné prohlídky zavazadel. Roku 1952 byla zakázána jízda těžkým nákladním vozidlům kolem nádraží, neboť jimi byla značně poškozována. Trhliny se objevily rovněž na nádražní budově. Roku 1965 došlo k elektrifikaci železniční trati a přístavbě nádražní budovy, jež slouží svému účelu dodnes. Obecní kronika o tom hovoří toto: „Elektrifikace železnice Hradec Králové – Velký Osek byla provedena během letošního roku ve zkráceném termínu, dle propočtu o celý rok dříve. Pro potřebu zelektrifikování trati bylo postaveno vedení o vysokém napětí z opatovické elektrárny do měnírny v Káranicích. V polovině roku započato též s přístavbou nádražní budovy v Dobřenicích. Ke konci roku byly provedeny zkoušky na zelektrifikované trati, aby počátkem příštího roku mohl být zahájen provoz nákladní i osobní dopravy.“ Nákladní doprava na zelektrifikované trati byla zahájena 8. ledna 1966, ale některé práce na nádražní budově byly dodělávány ještě koncem téhož roku, protože celá přestavba nádražní budovy měla zpoždění díky královéhradeckým Pozemním stavbám, jež nestačily rychle projednat a uvést do praxe změny, které jim zaslal Stavoprojekt Hradec Králové.
Od té doby se mnoho se stanicí nedělo, pokud nepočítáme dlouhodobou kritiku stavu zdejší úschovny jízdních kol, která musela roku 1987 projít i tiskem, aby došlo k nápravě a byly objednány nové stojany, a tak nemohlo dojít k snadnému odcizení odložených kol. Poté proběhlo pouze několik drobných rekonstrukčních prací a teprve v roce 2010 byla provedena prozatím poslední oprava nádražní budovy a ta získala v jejím rámci též novou fasádu. K 30. listopadu 2019 zde byl ukončen prodej jízdenek zaměstnanci SŽDC, z níž se k 1. lednu následujícího roku stala Správa železnic. Ta plánuje v letech 2025-2028 provést rekonstrukci trati z Velkého Oseka do Hradce Králové. Kromě výstavby druhé koleje by mělo dojít ke kompletní rekonstrukci stanice. Na závěr ještě dodejme, že dobřenické nádraží se dostalo i do literatury, neboť ho ve svém románu „Kandidát šílenství“ zmínil Oldřich Seykora Kostelecký.
„Zůstaly s nevelkými jen změnami dodnes státi tam, kde stály před tolika a tolika roky, poněvadž promeškaly vhodný okamžik, kdy mohly ocitnouti se – na dráze. Bylo prý jen třeba, vyšlapati ve Vídni potřebné k tomu cestičky. Ale tehdejší zástupcové města postavili si hlavu. Že ústaváckých ministrů o nic prositi se nebudou. A neprosili. Za to však Dobřenický velkostatkář, využiv náležitě situace, pomocí velikého spojení svého s německými politickými kruhy docílil toho, že spojení Severozápadní dráhy z Prahy na Hradec Králové přes Nechanice, na které byla plná naděje, o které se však nikdo na světě nepřimlouval, odloženo definitivně, a že dráha vedena přes Dobřenice.
Kde mohly Nechanice dnes býti, kdyby ležely na hlavní trati Severo-západní dráhy!“
Počátky této nové trati jsou popsány v článku „Národních listů“ z 29. ledna 1872: „Ministerstvo obchodu nařídilo výnosem ze dne 15. prosince m. r. technickou a vojenskou přehlídku trati chlumecko-kyšperské Dle předložených plánů obnáší délka této spojovací trati 11.71 míle. Dráha ta vybíhati bude z chlumeckého nádraží dráhy severozápadní k Písku, Karanicím, Syrovátce, Praskačce, Plačicím, Kuklenám až k nádraží pardubicko-liberecké dráhy v Hradci, na jižní jeho straně. Na severní straně tohoto nádraží, kteréž oběma drahám bude společné, odchýlí se severozápadní dráha v Hradci, severné od města přejde přes Labe a půjde údolím divoké Orlice až k Sopotnici, kde opět přes řeku přejde. Odtud zatočí se u Dlouhoňovic (Žamberk) do údolí tiché Orlice a spojí se v Kyšperku s dráhou, která jde z Ústí nad Orlicí do Kladska. Nejvyšší stoupání dráhy je v údolí jako 1 : 125. V horní krajině však jako 1 : 90. Nádraží budou v Syrovátce, v Hradci, Třebechovicích, Kostelci n. O., v Potštýně, v Žamberku a Kyšperku. Táž dráha obdržela povolení, aby z kterékoli své stanice stavěla spojovací dráhu na Prešpurk. („Hrad.“)“
K zaměřování trati došlo ještě v roce 1872, kdy Severozápadní dráha vyzvala všechny občany, aby nevytahovali kolíky zaražené při vyměřování trasy plánované železnice. Se stavbou Severozápadní dráhy se začalo na pozemcích syrováteckého katastru v roce 1873 (oficiálně 10. dubna 1873), přičemž nádraží bylo vybudováno z části (hlavní budova) na katastru obce Syrovátky a z části na katastru Dobřenic. Provoz na dráze měl být zahájen 5. října téhož roku, ale „Zprávy Spolku architektův a inženýrů v Království českém“ z roku 1876 hovoří o 4. říjnu 1873. Rozvoji zdejšího nádraží, jež několikrát změnilo svoje pojmenování (1873- 1875 Syrowatka, 1875-1919 Dobřenitz-Syrowatka, 1919-1937 Dobřenice-Syrovátka, 1937-1939 Dobřenice, 1939-1945 Dobschenitz/Dobřenice a od roku 1945 Dobřenice), pomohla rovněž existence syrováteckého cukrovaru.
Před rokem 1897 se objevil návrh, aby byla postavena železniční trať ze Syrovátky do Nechanic a Sadové. Problémem se však staly finance, protože většina obecních zastupitelstev vyjádřila s tímto krokem souhlas, ale finanční podporu na tuto stavbu však odmítly, takže nakonec se nestavělo a Nechanice navždy „ostrouhaly“, protože stejně skončil rovněž poslední pokus o spojení Severozápadní dráhy s C. k. privátní drahou komercionální z roku 1905.
V roce 1903 bylo jednáno o tom, aby vjezd do nádraží byl přeložen na východní stranu. O 4 roky později byla postavena od Dobřenic k nádraží okresní silnice v délce 891 m. Tato stavba vyšla celkem na 6 000 K. 11. listopadu 1911 zahynul na nádraží dělník ze Lhoty pod Libčany Václav Kříž. Chtěl totiž před přijíždějícím osobním vlakem rychle odpřáhnout voly připřažené k cukrem naloženým vagonům a přehodit výhybku, avšak smekl se a byl rozjetými vagony přejet. K dalším úpravám nádražní budovy došlo za 1. republiky, kdy sem byla zavedena elektřina a vodovod. Roku 1925 byla u dobřenického nádraží navíc zřízena filiálka Skladiště rolnického družstva v Hradci Králové. Tehdy totiž tento spolek zakoupil malé skladiště Františka Synka z Káranic, snad i z toho důvodu, že stálo těsně vedle toho nádražního. Brzy však nevyhovovalo, a tak byla v letech 1927-1928 vystavěna nová budova na pozemcích železničního eráru, která byla určena pro 70 vagonů obilí a 30 vagonů dalšího zboží. V roce 1929 zhlédla tato místa okresní komise, neboť se jednalo o výstavbu nové silnice u nádraží.
Roku 1943 byly na nádraží zahájeny povinné prohlídky zavazadel. Roku 1952 byla zakázána jízda těžkým nákladním vozidlům kolem nádraží, neboť jimi byla značně poškozována. Trhliny se objevily rovněž na nádražní budově. Roku 1965 došlo k elektrifikaci železniční trati a přístavbě nádražní budovy, jež slouží svému účelu dodnes. Obecní kronika o tom hovoří toto: „Elektrifikace železnice Hradec Králové – Velký Osek byla provedena během letošního roku ve zkráceném termínu, dle propočtu o celý rok dříve. Pro potřebu zelektrifikování trati bylo postaveno vedení o vysokém napětí z opatovické elektrárny do měnírny v Káranicích. V polovině roku započato též s přístavbou nádražní budovy v Dobřenicích. Ke konci roku byly provedeny zkoušky na zelektrifikované trati, aby počátkem příštího roku mohl být zahájen provoz nákladní i osobní dopravy.“ Nákladní doprava na zelektrifikované trati byla zahájena 8. ledna 1966, ale některé práce na nádražní budově byly dodělávány ještě koncem téhož roku, protože celá přestavba nádražní budovy měla zpoždění díky královéhradeckým Pozemním stavbám, jež nestačily rychle projednat a uvést do praxe změny, které jim zaslal Stavoprojekt Hradec Králové.
Od té doby se mnoho se stanicí nedělo, pokud nepočítáme dlouhodobou kritiku stavu zdejší úschovny jízdních kol, která musela roku 1987 projít i tiskem, aby došlo k nápravě a byly objednány nové stojany, a tak nemohlo dojít k snadnému odcizení odložených kol. Poté proběhlo pouze několik drobných rekonstrukčních prací a teprve v roce 2010 byla provedena prozatím poslední oprava nádražní budovy a ta získala v jejím rámci též novou fasádu. K 30. listopadu 2019 zde byl ukončen prodej jízdenek zaměstnanci SŽDC, z níž se k 1. lednu následujícího roku stala Správa železnic. Ta plánuje v letech 2025-2028 provést rekonstrukci trati z Velkého Oseka do Hradce Králové. Kromě výstavby druhé koleje by mělo dojít ke kompletní rekonstrukci stanice. Na závěr ještě dodejme, že dobřenické nádraží se dostalo i do literatury, neboť ho ve svém románu „Kandidát šílenství“ zmínil Oldřich Seykora Kostelecký.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.160, 15.657)
Poslední aktualizace: 25.1.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Syrovátka
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice v Dobřenicích
Syrovátka
Vesnice
Uvedená lokalita byla hustě osídlena již v době kamenné a bronzové. Kde se vzalo její pojmenování, tak na to je spousta teorií. Podle lidových podání zde lidé pili rádi syrovátku a říkali, že je léčivá. Od ní pak …
0.6km
více »
Hřbitov v Dobřenicích
Hřbitov
Původně se pohřbívalo na starém hřbitově u chrámu sv. Klimenta, který býval oplocen obyčejným plotem z dřevěných latí a teprve v roce 1863 byl obehnán zděným plotem. Tehdy rovněž došlo k navezení nové hlíny a jeho zarovnání. Vchodová kovaná brána však byla zřízena až v roce 1913. Ve hřbitovní zdi, ve stěnách márnice z období před rokem 1740 (ze stejné doby mají rovněž pocházet …
1.3km
více »
Dobřenice
Zámek
>Zámek se nachází v severní části obce Dobřenice v Královéhradeckém kraji. Zámek je patrový objekt se středním dvoupatrovým rizalitem. Vstup zdobí brána se sochami lvů. K západní části zámku přiléhá rozlehlý par…
1.4km
více »
Dobřenická vyhlídková
Trasa
Tuto procházku jsme s manželkou plánovali snad 10 let, než jsme se na ni 5. ledna 2013 dostali... Počasí nestálo za nic, silný studený vítr, každou chvíli přeháňka a tak se nám nechtělo nikam daleko vyjíždět. Na…
1.6km
více »
Kříž před školou v Dobřenicích
Kříž
Před školní budovou se dříve žádný kříž nenacházel, ani dřevěný, natož litinový či kamenný, čehož důkazem může být jak I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c112), tak indikační skica stabilního katastru z roku 1841 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.ht…
1.6km
více »
Kostel sv. Klementa, papeže v Dobřenicích
Kostel
Původní gotický objekt pocházel nejspíše již ze 13. století a až do svého zbourání byl vystavěn ze dřeva. Nacházel se však na místě, kde je současná farní budova z roku 1771. Když byl v letech 1739-1740 přestavová…
1.6km
více »
Fara v Dobřenicích
Dům, budova
Původně se na tomto místě nacházel dřevěný kostelík, jenž měl být vysvěcen v roce 1336 biskupem Danielem, a směrem ke škole navíc zvonice ze stejného materiálu. Obě budovy obklopoval velký hřbitov, což dokazuje řa…
1.6km
více »
Škola v Dobřenicích
Dům, budova
Stejně jako i v jiných obcích, tak rovněž v Dobřenicích se přesně neví, kdy došlo k založení zdejší školy. S jistotou víme to, že koncem 18. století bývala škola ve stavení čp. 4, na jehož místě proti poště pozděj…
1.6km
více »
Zámek v Dobřenicích
Zámek
Dobřenické panství měl podle tradice založit rytíř Zdeněk Bohunek z Dobřenic, o němž se nám dochovala první zmínka v jednom z listů opatovického kláštera z roku 1339, kterým Vaněk ze Ždánic prodával některé své gr…
1.6km
více »
Dobřenice - kostel sv. Klimenta
Kostel
Dobřenice, obec cca 10 km západně od Hradce Králové. Založena byla rytířem Zdeňkem Bohůňkem z Dobřenic roku 1339. V místech, kde stávala tvrz byl v roce 1693 postaven barokní zámek v němž měl sídlo šlechtický rod Dobřenských z Dobřenic. Nedaleko zámku stával dřevěný kostelík ze 14. století, na jeho místě byl v roce 1739 postaven současný kostel sv. Klimenta. Kostel je velmi…
1.6km
více »
Trávník (Osice)
Místní část
Původně tato lokalita náležela opatovickým benediktýnům a po zničení jejich kláštera husity v roce 1421 ovládl všechny klášterní majetky Diviš Bořek z Miletínka, jemuž je roku 1436 zapsal císař Zikmund Lucemburský…
1.7km
více »
Hlubůček
Rybník
Dobřenické panstvo již od prvopočátků dbalo na to, aby se na jeho panství dostatečně rozvíjelo rybníkářství. První rybníky se tu nejspíše nacházely již ve 14. nebo 15. století, kdy ještě zdejší krajina náležela op…
1.9km
více »
Roudnice (u Hradce Králové)
Vesnice
Obec Roudnice se nachází cca 10 km západně od Hradce Králové. První písemná zmínka o obci je z r. 1384, tehdy jako Rudnicz. Od roku 1436 se již objevuje dnešní název Roudnice. V roudnici je dochováno několik klasi…
1.9km
více »
Dobřenice
Vesnice
Místo, kde se nachází obec Dobřenice, bylo osídleno již v době kamenné, což dokazuje řada nálezů, z nichž některé prokazují, že zde lidé žili ve všech historických obdobích. Roku 1898 byl na školní zahradě nalezen…
1.9km
více »
Škola v Roudnici
Dům, budova
Když byla v roce 1683 obnovena samostatná duchovní správa v Libčanech, vznikla zde i farní škola, do níž chodily rovněž děti z Roudnice. Období vzniku první školy v Roudnici nám není známé, ale odhaduje se, že byl…
2km
více »
Roudnice
Vesnice
Poprvé je existence této vsi, nacházející se při silnici z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, písemně doložena v roce 1384, ale zdejší osídlení je mnohem staršího původu, protože jeho počátky sahají do mladší…
2km
více »
Polizy - vyhlídka u křížku
Vyhlídka
Vyhlídkové místo se nachází u křížku nedaleko křižovatky u obce Polizy mezi Osicemi a Lhotou pod Libčany. Kříž byl postaven na náklady Jana a Kateřiny Pluhovských z Poliz roku 1840. K severu se od vyhlídky nabízí …
2.1km
více »
Rybníčky v Roudnici
Fotogalerie
Původně se v Roudnici žádné vodní plochy nenacházely, což nám dokazuje I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_r…
2.1km
více »
Škroupův dům v Osicích
Dům, budova
František Škroup je a navždy bude nejvýznamnějším osickým rodákem, o čemž není vůbec sporu. Z tohoto důvodu mu místní zřídili nejprve pamětní desku na jeho rodném domě a později chtěli postavit také pomník, na kte…
2.2km
více »
Dobřenické lípy
Památný strom
Tato skupina památných stromů roste na návsi v Dobřenicích-Kuklínkách. Za památný strom byly dvě z těchto lip srdčitých poprvé vyhlášeny 23. 8. 1983 Okresním národním výborem Hradec Králové (přesněji řečeno šlo tehdy o chráněný přírodní výtvor) spolu s mnoha dalšími stromy a územími. V roce 1998 již podle jiného zákona vyhlásil za památnou největší z lip Úřad města Hradec Králové. Důvody jeho vyhlášení byly tehdy dva - kraj…
2.2km
více »
Osičky
Vesnice
Tato obec, která se nachází v sousedství Osic, je zmiňována k roku 1073, kdy existovaly Vosice Malé (dnešní Osičky) a Velké (dnešní Osice), ale tomuto údaji nemůžeme věřit, neboť se vyskytuje v opatovickém falzu, …
2.2km
více »
Müllerův statek čp. 30 v Roudnici
Statek
Původní objekt dříve nosil staré čp. 29, přičemž současné očíslování můžeme poprvé vidět v indikační skice stabilního katastru z roku 1840 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=CHR370018…
2.3km
více »
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Osicích
Kostel
První zmínka o tomto kostele pochází z roku 1352, kdy odsud bylo odváděno 18 grošů papežského desátku, pokud nepočítáme soupis, jenž vznikl o 2 roky dříve. Tehdy byl spolu se zdejší plebanií, spadající pod králové…
2.6km
více »
Osice - Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Kostel
Osice - první písemná zpráva o obci pochází již z roku 1073. Dominantou Osic je Kostel Nanebevzetí Panny Marie. Prvně je gotický kostel připomínán roku 1352. Současná stavba pochází z roku 1701. Ručně vyřezávaný kůr byl zhotoven v roce 1759. Roku 1929 byl kostel poničen větrnou smrští, kostelní báň byla následně stržena a byla nahrazena současnou bání s pozměněným tvarem. U…
2.6km
více »
Lhota pod Libčany - kaple Nejsvětější Trojice
Kaple
Lhota pod Libčany - ves, kterou založil Opatovický klášter, tehdy jako dřevorubeckou osadu, kolem roku 1375 v místě bývalého lesu Trávník. Roku 1421 byl Opatovický klášter vypálen a Lhota připadla Diviši Bořku z Miletínka. Dalšími majiteli obce byl např. Jiří z Poděbrad, rod Pernštejnů a Habsburků. Zlomovým rokem pro obec byl rok 1580, kdy ji zakoupil císařský hejtman…
3km
více »
Soutěž 2
body
www.turistikaprozivot.cz
Lovecký zámek
Zámek
dobry den mile rad bych touto cestou vam chtel zdelit ze se od Hradce Kralove zhruba 17km u obce Rohoznice nachazi mensi lovecky zamecek nad klechtaveckym rybnikem a chci aby se o nem vedelo jake nadherne stavby chatraji
dekuji
3.2km
více »
Kratonohy - kostel sv. Jakuba Většího
Kostel
Historie kostela sv. Jakuba Většího spadá do období gotiky, do roku 1384. Barokní úpravou prošel kostel v letech 1707 - 1710. Interiér má několik neobvyklých řešení, klenba má bohatou štukovou výzdobu s freskami zobrazujícími Krystovo mládí, oltář je replikou španělského oltáře sv. Jakuba z Compostelly a kazatelna má tvar tlamy velryby. Důvodem těchto zvláštností je zřejmě to,…
4.2km
více »
Soutěž 10
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Hrádek u Nechanic
Zámek
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější českou stavbou romantické architektury postavenou po vzoru anglické gotiky. Zámek se nachází na Lubenském vrchu, 10 kilometrů západně od Hr…
7.1km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
13.6km
více »